n /TV Waar slaan die Arma Christi op? Daar zijn mannen, al of niet met een aureool, en sluitstenen. De betekenis ervan gaat terug op een passage uit de bijbel, een brief van Paulus. Daarin stelt Paulus dat de gemeenschap van ge lovigen als een gebouw is, gebouwd op het fun dament van de apostelen en profeten, met Jezus zelf als hoeksteen.2 Het begrip Messias houdt een verband in tus sen het Oude Testament, de geschiedenis van de Israëlieten waarin de Messias wordt aangekon- digd, en het Nieuwe Testament, de geschiede nis van Jezus, zijn apostelen en wat kort daarop volgde. Dat is de vervulling van die aankondigin gen. Vaak zijn dat uitspraken van profeten. Pau lus gebruikte het fundament van een gebouw als metafoor. In een fundament zijn de hoekpunten bepalend.3 Dat leidt tot problemen als je zoiets op een muur, en zeker in een gewelf wilt afbeel den. Allerwegen, want er waren meer vergelijk bare afbeeldingen, blijkt men dan gekozen te hebben voor de sluitsteen als vertaling van hoek steen. Daarvan hebben we er in Walburgiskerk tien, waarvan acht met afbeeldingen die met de kruisiging van Jezus te maken hebben. Deze acht sluitstenen staan bekend als de Arma Christi, de wapenrusting van Christus. Petrus en Jeremia In de afbeelding van apostel Petrus en profeet Jeremia zijn alle elementen te herkennen. Apos telen hebben een aureool, want ze zijn heilig en hun kleding is tijdloos. De profeten hebben geen aureool, ze zijn afgebeeld in kledij van geleerden uit die tijd, dus rond 1500. We kunnen daarbij denken aan mensen als Erasmus. Links zien we een kalende man met aureool en een sleutel. Dat moet de apostel Petrus zijn; aan de sleutel, zijn attribuut, is hij te herkennen. Onder hem een sluitsteen, een Arma Christi (van arma - wapens, wapenrusting, bewapening - bestaat geen enkel voud). Helemaal rechts zien we een andere sluit steen, ook een Arma Christi. De man met aureool, rechts, moet ook een apostel zijn. Op de kruising van ribben, in het midden, staat een afbeelding Petrus, Jeremia en anderen rond om vier sluitste nen. 68 ZUTPHEN 2022 3 Na zijn veroordeling werd Jezus gegeseld en werd hem een doornenkroon opgezet. Op weg naar Golgota moest hij zelf zijn kruis dragen. Onderweg zou een vrouw, Veronica, zijn bezwete en bebloede gelaat met een doek hebben afgewist, waarna een afbeelding van zijn gezicht op het doek bleef staan. Met spijkers door handen en voeten werd hij aan het kruis ge nageld. Toen Jezus klaagde over dorst, kreeg hij een natgemaakte spons op een lans aangereikt. Ondertussen dobbelden de wachters om zijn kleed. Toen niet zeker was of Jezus al was gestorven, prikte een wachter met een lans in zijn zij om te zien of er bloed uit kwam. Al zijn wonden sa men staan bekend als stigmata. Het Lam Gods met kruisvaan is een meta foor voor het als een lam geslacht worden, maar toch triomferen. - tó-’as,'- L V - v T X.

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2022 | | pagina 4