De Apostolische Geloofsbelijdenis in de Credokapel Een uniek gewelf in Zutphen Jan Frings Apostelen en profeten Zeker in een kerk heeft elk ornament een bete kenis; dat geldt ook voor deze gewelfschildering. De belijdenis Vanaf omstreeks het jaar 200 zijn variaties be kend, van wat we nu herkennen als de Apostoli sche Geloofsbelijdenis. Die omvatte twaalf regels of artikelen. Twaalf is een belangrijk getal. Er wa ren ook ooit twaalf Apostelen. Waarschijnlijk is door deze beide twaalftallen de mythe ontstaan dat elke apostel een artikel voor zijn rekening heeft genomen. Dat zou dan zijn geweest toen ze voor het laatst bij elkaar waren, voordat ze elk op pad gingen om het Evangelie te verkondigen. Er hoorde zelfs een dag bij: 15 juli, Divisio Aposto- lorum. Wie zich ook maar enigszins in de bijbel verdiept, kan weten dat dit een wel heel eenvou dige voorstelling van zaken is. Niettemin heeft deze koppeling geleid tot de term: Apostolische Geloofsbelijdenis. leefd, en daarmee onze kijk op het vroege chris tendom in sterke mate heeft bepaald. n het begin van het christen dom ontstond al snel de behoef te om netjes te formuleren wat het geloof inhield. Jezus en zijn twaalf apostelen waren joden. Jezus zag zichzelf als de in de bijbel aangekon- digde Verlosser, de Messias, en zijn volgelingen uiteraard ook. Christos is Grieks voor Messias. Maar ten eerste waren lang niet alle andere jo den daarvan overtuigd. Ten tweede bekeerden steeds meer niet-joden zich tot de boodschap die de apostelen uitdroegen. Daar kwam bij dat deze bekeerlingen allerminst een homogene groep vormden. Uit onderzoek van o.a. Elaine Pa gels weten we dat er in die tijd zeer diverse, vaak elkaar bestrijdende stromingen bestonden van mensen, die zich allemaal als volgelingen van Christus zagen. Daaronder was een groepering die hiërarchisch was georganiseerd, met bis schoppen als leiders. En ook die waren het vaak niet eens met elkaar. In 312 werd deze bisschop pelijke variant door keizer Constantijn opgeno men in zijn bestuurlijke systeem. Dat zorgde er voor dat deze versie de geschiedenis heeft over- De Credokapel in de Walburgiskerk herbergt in het gewelf een bijzondere groep afbeelding en. Tezamen omvatten ze de zogenaamde Apostolische Geloofsbelijdenis, ofwel Credo; dat is Latijn voor ‘Ik geloof’, vandaar de naam van deze Noordelijke zijkapel van de Walburgiskerk. Als je daar bent en je kijkt omhoog, dan zie je in eerste instantie een verwarrend geheel van koppen, tekstbanden en versieringen. Wie wat langer kijkt, ziet dat de figuren allemaal gelokaliseerd zijn waar gewelfribben bij elkaar komen. In de meeste gevallen is daar een sluitsteen van het gewelf waar we dan naar kijken. En sommige figuren hebben zo’n heili- genkrans, een aureool, maar anderen niet. Hoe zit dat in elkaar? Waarom is dat zo bijzonder? 1 Foto’s: auteur Jan Frings is redactielid van het tijdschrift ZUTPHEN en amateur-historicus. ZUTPHEN 67 2022 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2022 | | pagina 3