WIE WAS TOCH.. Lex Horn zijn tante bevriend met Jo Spiers vrouw. Door tante kan Lex, dan ongeveer vijftien jaar, zijn werk laten zien aan de in Amsterdam woonachti ge ‘Zutphense tekenaar’. Spier is onder de indruk en voorziet dat Lex met kunst zijn brood kan ver dienen. ‘Zeg dat maar tegen je ouders.’ Hij ad viseert een opleiding monumentale kunst. Lex: ‘Die man wilde een aankomend concurrent op een zijweg sturen, dat dacht ik.’ Maar zijn ouders zijn om. In 1934 begint Lex aan de Amsterdamse kunstacademie. In Zutphen komt hij alleen nog op bezoek. In 1940 trouwt Horn met Jos Wibaut, zijn eer ste huwelijk. De maatregelen van de bezetter bepalen hem bij zijn Joodse achtergrond, ter wijl dat eerder geen rol speelde. Hij draagt geen davidster, onderduikers zijn welkom. Hijzelf schuilt op verschillende plekken. Zijn zus Hesje woont en werkt bij haar ouders. Ze trouwt april 1942 met Willem Boutelje. Als va der Horn zich moet melden voor een werkkamp, duiken het gezin, Willem èn diens ouders in juli 1942 met elkaar onder in Almen. Lex en Jos rege len voor allemaal een veiliger geachte plek. Ze reizen van Amsterdam richting Almen. Lex ver laat in Amersfoort de trein om herkenning in Zutphen te voorkomen. Jos weet Lex’ ouders te overtuigen mee te gaan; zij krijgen door Lex’ in zet een nieuwe niet-Joodse identiteit, waarmee ze de oorlog overleven. Ze keren niet terug naar Zutphen. De achterblijvers zijn verraden en uit eindelijk vermoord. Horns stijl lijkt aanvankelijk op die van Spier, maar dat verandert snel. In zijn korte leven, hij overlijdt op 52-jarige leeftijd tijdens een vakan tie in Vannes, ontwikkelt hij zich tussen abstrac tie en realisme: hij tekent, schildert, maakt post zegels, glas- en wandversieringen en meer.1 Een Zutphen-tekening siert postuum in 1974 een wenskaart van de gemeente. (Peter Kooij ex Horn, geboren 23 januari 1916 in Nijme gen, verhuist met zijn ouders en zus Hesje in 1918 naar Bussum. Hij begint daar aan de hbs. Zijn tekenleraar is de eerste met recht van spreken die hem bijzonder talentvol noemt. Fe bruari 1930 volgt een verhuizing naar Zutphen, Nieuwstad 37, waar hoedenatelier Maison Horn komt. Lex verblijft hier zijn verdere middelbare schooltijd. Het ouderlijke kleinburgerlijke milieu past hem niet, wat wordt versterkt door de Zutphen- se gemeenschap die hem ‘zijn leven lang zou blij ven benauwen’. Hij zakt af van hbs-B naar hbs-A. Tekenles krijgt hij van een ongeïnspireerde le raar. Maar Zutphen zelf inspireert hem wel: ‘De jonge Lex tekent veel: paarden in de uiterwaar den, boten in de rivier, stadsgezichten van Zut- phen, maar ook geheel gefantaseerde, zeer gede tailleerde anekdotes. Hij kleedt zich artistiek met een slobberdasje.’ Zijn ouders zien zijn tekenta lent, maar vrezen een armoedig beroepsleven. Tijdens een logeerpartij in Amsterdam blijkt Literatuur: - Kooij, P., De Zuthense Kehille in het bijzonder. Een geschiedenis van Joods Zutphen. Oosterwolde: Stichting Nobilis i.s.m. Historische Vereniging Zut- phen. 1. Het Museum Henriette Polak bezit werk van Lex Horn. 52 ZUTPHEN 2022 2 Zelfportret van Lex Horn in olie verf (1960).

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2022 | | pagina 20