In ons land is al langere tijd een maatschappelijke discussie gaande over hoe om te gaan met ons slavernijverleden. Sommigen eisen excuses of schadevergoeding voor het leed hun voorouders aangedaan. Anderen vinden dat onzin en menen dat erkenning van de fouten uit het verleden voldoende is. Gevolg van die discussie is dat de belangstelling voor die zwarte bladzijden uit onze geschiedenis toeneemt. et aantal publicaties in boeken, tijdschriften en kranten groeit gestaag.1 In talkshows en documentai res op TV komt het onder werp met enige regelmaat voorbij. Op internet zijn steeds meer sites te vin den die informatie bieden over Nederlandse sla venhalers en slavenhouders. Vaak zijn dit parti culiere initiatieven, maar ook de overheid laat zich niet onbetuigd. In het voorjaar van 2021 startte het Nationaal Archief een themapagina, waar onder meer 1,9 miljoen gedigitaliseerde ar chiefstukken over ons slavernijverleden te raad plegen zijn.2 En op 18 mei 2021 opende koning Willem Alexander een grote overzichtstentoon stelling in het Rijksmuseum Amsterdam waar de bezoeker geconfronteerd wordt met 250 jaar Nederlandse betrokkenheid bij slavenhandel en slavernij.3 In dit artikel wordt geen partij geko zen in de maatschappelijke discussie. Wel wordt de vraag opgeworpen wat er eigenlijk te zeggen valt over het Zutphense slavernijverleden. Ook in onze eigen provincie zijn er initia tieven om de betrokkenheid bij slavenhandel en slavenarbeid te onderzoeken.4 De gemeente Zutphen heeft desgevraagd bij monde van een persvoorlichter laten weten daar niet in mee te gaan.5 Er zijn geen aanwijzingen dat de betrok kenheid van Zutphen bij de slavenhandel groot was. Dat was zo ongeveer de argumentatie. Het is waar dat de 'standaard' geschiede nissen van Zutphen6 er niets over vermelden. En ook de leporello met de Zutphense 'canon' Rob Kammelar van de 19e eeuw7 noemt wel de afschaffing van de slavernij in Indië (1860) en Suriname en de Antillen (1863), maar zegt niets over eventuele Zutphense betrokkenheid. De kwestie begon voor mij - als vrijwilliger van het RAZ - pas goed te leven, toen ik het net verworven bundeltje papieren van de familie Brunings, die begin 19e eeuw in Zutphen neer streek, ordende en beschreef.8 Enkele documen ten die ik daarbij aantrof raken direct aan het slavernijverleden. Santje en Cornelia Peter Frederik Christiaan Brunings (*1778) was na een stormachtige militaire loopbaan vertrok- Zutphen 67 Vrijheid per testament (*1944) is redacteur van Zutphen en daarnaast vrijwilliger bij het Regionaal Archief Zutphen. Bij het ordenen en beschrijven van nog niet of slecht ontsloten archieven treft hij zo nu en dan verrassende documenten aan. Heden van het slavernijverleden, impressie van de huidige maat schappelijke dis cussie. Tekening door Brian Elstak. 2021 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2021 | | pagina 3