Overgang naar de Reformatie Toen in 1591 Prins Maurits Zutphen definitief aan de Staatse kant bracht, werd het een protes tantse kerk. Dat had gevolgen voor het interieur. Er is hier geen beeldenstorm geweest; dat was meer een Vlaamse en Hollandse aangelegen heid. Wel is er oorlog geweest en geplunderd is er ook, maar niet door een opgehitste menigte. Altaren en beelden zijn verwijderd, want pro testanten zagen de beeldencultus als afgoderij. Maar het meest in oog lopend was ongetwijfeld de sloop van de crypte onder het koor in 1595. De hiërarchie die hoort bij de katholieke kerk werd ermee weggevaagd. Nu werd de kerkdienst gericht op de dienst van het Woord. Anders dan de katholiek, is de protestant niet gebonden aan een vaste oriënta tie. De preekstoel, waar die ook stond, werd be langrijk; de enige vereiste was geen liturgische maar een praktische: hij moet het centrale punt zijn. In de loop der tijd bleken de inzichten daar- Dus inderdaad, deze kerk is katholiek geweest en dat is nog redelijk goed te zien. over wel eens te variëren. De 'dooptuin' was vlak bij de preekstoel. Daar kon iedereen zien dat een nieuw lid in de gemeenschap werd opgenomen. Dat was belangrijker dan dat er, komend uit het wereldse, zo vlug mogelijk gedoopt werd. Eer der belangrijke en onderscheidbare onderdelen van de kerk verloren hun relevantie. De bejege ning ervan varieerde in de loop van de tijd. Men is altijd zuinig geweest op de 14e-eeuwse kaar senkroon, die nu in het koor hangt. Maar wel zijn de kleuren weggepoetst, wat ons nu spijt. En over de vont bestaat, uit de protestantse tijd, het gezegde: "Wie in Zutphen is geweest en deze vont niet heeft gezien, die is niet in Zutphen ge weest". Ook voor de Librije is er wat veranderd. Elders is daar meer over geschreven, met doorgaans als strekking dat de Librije op slot ging. Dat gaat maar ten dele op. Er is een melding, gedateerd 19 juli 1593: "Bij occasie van het steelen van boe ken uit de Liberie, dat slot doen veranderen". Dat is een samenvatting. In het memorie- en resolu tieboek van het stadsbestuur van Zutphen staat de volledige tekst. Daar is melding van "leedt- wese en verdriett over de spoliatie der Liberie". Bestudering van genoemd resolutieboek maakt duidelijk dat de strijd tegen diefstal van boeken, al lagen ze aan kettingen, een gevecht tegen de bierkaai was. Anders dan in de katholieke periode, is er niet verbouwd, laat staan uitgebreid. Er kwam in de 17e eeuw een nieuwe preekstoel; die is een paar keer verplaatst. Het huidige orgel is ook van ruim na 1591. De schilderingen op muren 102 Zutphen De auteur (1,80 m), staande in het huidige koor, wijst aan waar de vloer van het hoogkoor geweest moet zijn. Restant van ingang tot de voormalige crypte, gezien vanuit huidige koor. 2020 4

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2020 | | pagina 6