Er is veel geschreven over dit onderwerp. Bijna iedereen verwijst (mede) naar The Witch on the Wall door J. Andersen. In een inderdaad grondi ge studie geeft hij als belangrijkste kenmerk van de sheela de nadrukkelijke verwijzing naar haar geslacht, een veelal enorme open vulva. Daar bij zijn ze doorgaans kaal, hebben ze vaak grote ogen en zijn ze apert lelijk. Het zijn zonder uit zondering enge, afschrikwekkende, heksachtige griezels. Net meisje Dan is het vrouwtje in de Librije zeker geen sheela-na-gig. Niet alleen is ze een stuk of wat eeuwen te jong, ze is ook niet griezelig. Al kan ze exhibitionistisch genoemd worden, ze wijst niet naar haar vulva en ze is ook niet helemaal naakt. Eigenlijk is het, binnen die categorie, een net meisje. Wie in die tijd een jurk, rok of pij droeg, had geen broek aan. Weir en Jerman heb- wat meer vergelijkbare afbeeldingen gevonden; waarschijnlijk zijn ze via Normandië in Enge land en Ierland gekomen. De schrijvers consta teren aan de hand van hun inventarisaties dat het in Ierland en Engeland vooral afbeeldingen van vrouwen zijn en op het continent meest mannen, ook mannen en vrouwen in omstren geling. Ze wijzen erop dat al die voorstellingen in opdracht moeten zijn gemaakt; er is voor be taald. Én, en dit is belangrijk, ze spreken er hun verbazing over uit dat de explosie van dit type afbeeldingen in vrij korte tijd plaats vond: in de 12e eeuw. Voeg daarbij dat er een indeling be staat van sheela-na-gigs. Die houden allemaal in dat de afgebeelde figuur met een of beide han den achter of voor de dijen langs met de vingers in hun vulva zitten. Er zijn er ook die er alleen maar naar wijzen. En dan zijn er figuren waar dat slecht uit te maken is. Opvallend is dat in publicaties over Romaanse kunst altijd weer Noord-Spanje en Frankrijk worden genoemd,3 met telkens weer een uitstapje naar Engeland en Ierland voor de sheela's. Weir en Jerman ge ven een lange lijst van vindplaatsen. Daar zijn een paar Duitse bij, maar bij nazoeken blijkt dat telkens hoogstens in de verte verwant. Berg huis geeft wel een voorbeeld uit Duitsland van een onmiskenbaar exhibitionistische vrouw die haar handen op haar knieën houdt net als ons vrouwtje. Maar bij die dame is de vulva expliciet en open. Links: Castle- down, Dundalk, 12 eeuw. Rechts: Zutphen, Walbur- giskerk 15e eeuw. Leuven, Pieters kerk, misericorde 14e eeuw YrvCt," itSï'yt'"jS- 104 ZUTPHEN 2019 4

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2019 | | pagina 8