mondelinge overlevering zijn de kamers van de meisjes, uitgevoerd in verschillende kleuren, ook hierop gebaseerd.6 De diverse tinten groen die hij gebruikte bij de portretten van de doch ters moeten welhaast bepalend geweest zijn voor de verdere kleuren van de salon. Portret van Carel Henny in het RAZ In het archief van de Vereniging Familie Hen- ny bevindt zich een portret van de hand van Jan Toorop, voorstellende Carel Henny, gedateerd 1898. Tot voor kort stond in de archief-inventa ris 'tekening', maar er is gaande het schrijven van dit artikel onduidelijkheid ontstaan over de techniek van de afbeelding. Het portret in het Zutphense archief blijkt in meervoud aanwezig te zijn in de historische verzameling van Nationale Nederlanden. Ver gelijking van het Zutphense exemplaar hier- mee levert alleen overeenkomsten op, tot en met 'inkt'-sporen op de achterzijde: ze komen uit de zelfde serie. Mogelijk betreft het lithografieën. Het is geen unieke tekening. De directe aanlei ding voor het maken van de serie is niet bekend, maar waarschijnlijk bedoeld om uit te delen aan het personeel. De mooie uitvoering van de 'reproducties' geeft vaker verwarring. In 2019 is een exemplaar in gebracht bij een internationaal veilinghuis. Het betrof volgens de inbrenger een tekening die in 1910 door Henny geschonken werd aan een Zut- phense voorvader voor bewezen diensten. Pas na aanvullend onderzoek in Londen kwam het veilinghuis tot de conclusie dat het geen origi neel werk betrof. Toorop heeft voor het portret gebruik gemaakt van de eerste officiële foto van Henny in het hoofdkantoor. Misschien is het 'nieuwe kantoor' een aanleiding geweest? Naast exemplaren van de kleurenversie is er ook Directeur Carel Henny in de directeurs kamer van het hoofdkantoor van De Nederlanden van 1845 aan het Kerkplein te Den Haag, 1898. 'VVV: .i' b IV ZUTPHEN 111 2019 4

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2019 | | pagina 15