H.P. Bremmer terecht gekomen in de collectie van het Kröller-Müller museum, en daar her kenbaar aan het bij de ontwerpen behorende monogram CH. Ook tekeningen en een olieverf schilderij van Jan Toorop zijn toen van Henny aangekocht voor dit museum. Villa Henny, uit gevoerd in rode baksteen en opvallende gele dakpannen, bestaat nog steeds. Het door Berlage ontworpen hoofdkantoor op de hoek Prinsestraat/Kerkplein in Den Haag werd gerealiseerd in 1898, met 'gezonde, ruime, luch tige en lichte kantoorlokalen'. De hoofdingang is van belang. Het beeldhouwwerk symboliseert de kern van het bedrijf: in het midden het wa pen van Nederland, met daarnaast door vlam men omhuld links een stierenkop en rechts een paardenhoofd, als symbool voor landbouw en veeteelt, gebaat bij een goede brandverzekering. Onder de dieren de wapens van vestigingsplaats Den Haag en stad van oorsprong Zutphen.5 Carel Henny en Jan Toorop Toorop en Henny onderhielden intensieve con tacten. Ze gingen meerdere keren samen op reis. Getuigen daarvan zijn foto's, tekeningen en schet sen, o.a. van de Sont waar Henny een huis bezat. In de kunstverzameling van Henny was Jan Toorop goed vertegenwoordigd. In ieder geval achttien werken: drie olieverfschilderijen, een ets, elf tekeningen en drie waskrijttekeningen. De helft van deze werken zijn portretten. De was- krijttekeningen zijn gemaakt voor het woonhuis uit 1898 en stellen levensgroot de dochters voor, papier op paneel, tegen een groene achtergrond, gesigneerd en gedateerd 1897. In een schilderij lijst van Berlage zijn de werken bedoeld als drie luik voor een schuine muur in de salon. De oud ste dochter, Anna, is afgebeeld met een viool en strijkstok, 'Zus' met een narcis en Adrienne, de jongste, met een bal. Het drieluik is in 1902 ten toongesteld bij de Wiener Secession, de in 1897 opgerichte Weense kunstenaarsvereniging die zich afzette tegen de gangbare kunstopvatting van die tijd en invloed kreeg in heel Europa. Ook heeft Lambertus Zijl een portretbus te van Henny gemaakt en bronzen plaquettes van zijn dochters. De buste is een geschenk van het personeel. De geraadpleegde bronnen zwij gen over portretten van de toenmalige mevrouw Henny. In 1918 maakte Zijl wel twee bronzen huwelijkspenningen van Henny en zijn nieuwe echtgenote. Aannemelijk is gemaakt door kunsthistori ca Marian Boot dat het gebruikte kleurensche ma in Henny's woonhuis van Toorop is. Volgens 110 Zutphen Tentoonstelling Wiener Secession, 1902. Zaal aan Toorop gewijd. Links portretten dochters Henny. 2019 4

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2019 | | pagina 14