Een verdwenen kabouter
Peter Kooij
In mei 2016 trekken potentiële kopers van een huis uit 1926 aan de Baankstraat in de
Hoven aan de bel bij de werkgroep Geschiedenis Joods Zutphen. Bij de bezichtiging is
hen in de half ingestorte schuur achter in de tuin een bijzonder raam opgevallen, met
daarop verschillende versieringen: een kruik, een fles, een wijnrank én een davidster.
De bedoeling is dat, als de koop doorgaat, de vervallen schuur wordt afgebroken. Is er
belangstelling voor de ruit, ondanks een grote barst? "Misschien een oude winkeldeurruit
van een Joodse winkelier?"
Na overleg met instanties wordt een reddings
actie overgelaten aan de werkgroep Geschie
denis Joods Zutphen. Eind augustus, enkele
dagen nadat het huis in handen is gekomen
van de nieuwe eigenaars, wordt het raam ver
wijderd. Helaas met het gevolg dat het van
twee delen overgaat in een 'driedelige' ruit.
Doordat de ruit, gezien de aangebrachte
versiering, op de zijkant in het schuurtje was
geplaatst, is het aannemelijk dat hij van elders
is gekomen. Dat kan ook aansluiten bij het ge-
Het raam in de schuur, augustus 2016. Formaat
173 x 88 cm. In het midden, achter de verticale lat,
bevindt zich een gat, groot 1 cm aan de buitenkant
en 3 cm aan de binnenkant. (foto's auteur)
Het raam na verwijdering uit het schuurtje. (foto's
Bart Mendelson)
geven dat op het adres geen Joodse bewoners
of een Joods bedrijf te traceren zijn.
Maar is het wel een davidster? De geome
trische figuur 'hexagram' komt ook voor als
symbool voor andere zaken, zoals de eenheid
tussen man en vrouw, hemel en aarde, water
en vuur. Of is het hier alleen maar een geo
metrische versiering? Voor het gemak wordt
hier bij het zoeken naar een antwoord verder
wel het woord 'davidster' gebruikt.
De facebookgroep Je bent een echte Zutphe-
nees als jeherkent de ruit: afkomstig uit de
oude, vooroorlogse stationsrestauratie en te
zien op een foto uit de verzameling van Sij-
men Schouten, gepubliceerd in het boek Zut
phen, De verdwenen stad.1 Die foto heb ik vaker
gezien, maar niet eerder nam ik de twee toch
^utphen - 2018/2 41