Symboliek, versiering of reclame? tionsrestaurant, en in 1942 is de aanbeveling nog ruimer: "voor uw maaltijden en prima consumpties, lunch - diner en a la carte den geheelen dag. Vrije toegang. Vrij parkeren". De namen van de uitbaters en de verbouwingen leveren geen datering van de ramen op.6 Als gevolg van oorlogs schade begint in 1948 de ge deeltelijke sloop van het sta tionscomplex.7 Desondanks heeft het oude station nog dienst gedaan tot de opening van het nieuwe station op 28 mei 1952.8 Aannemelijk is dat twee van de drie ramen rond die tijd naar De Hoven zijn verhuisd. Terug naar het begin. Waar om prominent een davidster op ramen in een Zutphense openbare gelegenheid? Van uit de spoorwegarchitectuur is geen eenduidig antwoord te geven. In tegenstelling tot andere utiliteitsgebouwen werden in de 19de eeuw 'nieuwe categorie- en bouwwerken', zoals stations, vanwege hun representatieve karakter minder sober gebouwd.9 Waar stationsgebouwen uit die tijd vaak variaties zijn op de landelijke stan daardontwerpen, geldt dit niet voor stations restauraties en al helemaal niet voor de inte rieurs daarvan. Doorgaans is de inrichting, inclusief de plaatsing van decoratieve ramen, een verantwoordelijkheid van de plaatselijke pachters van de stationsrestauraties en staat dit los van de spoorwegen.10 Er zijn in de tweede helft van de 19de eeuw Raamdeel in bezit van de klein dochter, 97 x 39 cm. Rechtsboven een wijnvat. (foto auteur) verschillende graveurs in Zut- phen actief, maar vaak betreft dit vakmensen die sieraden maken. In 1876 is er een gra veur-inrichting van D.J. ten Cate in de Beukerstraat die zich ruim aanbeveelt, want hij graveert "wat er alzoo voor valt"; dus misschien ook ven- sterglas?11 In het algemeen bedienden de spoorwegmaatschappijen zich niet van religieuze sym bolen. Maar: boven de deur in de rechterzijkant van het station Hemmen-Dodewaard uit 1881-'82 bevindt zich een meerruitsraam met een roe deverdeling in de vorm van een davidster'. Een davidster of hexagram is echter in de bouwkunst een vaker toege paste versiering, al dan niet met symbolische betekenis sen. In de Zutphense ramen kan de ontwerper geïnspi reerd zijn door motieven en symbolen die verwijzen naar het drinken van wijn, al dan niet met de link naar 'het bloed van Christus'.12 Het kenniscentrum van het Joods Cultureel Kwartier te Amsterdam kent de afbeelding van een davidster met een glas erin niet. Ook in drukwerk en ander materiaal van Jood se bedrijven in de drankensector, zoals Van Perlstein in Doetinchem, Catz, Polak en De Beer, wordt het niet gevonden.13 In de brouwerswereld en bij geraadpleegde wijnkenners zijn geen Nederlandse voorbeel den bekend van het gebruik van een david ster. In het oude Egypte komt de ster voor bij een bierbrouwer. De combinatie davidster met daarin een glas is onbekend.14 Glasdes- 44 ^utphen - 2018/2

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2018 | | pagina 12