te zijn op een ontmoeting met mensen. Fi guur 3 toont hoe een valkenier en hoornbla zer op het beestje komen toelopen, in figuur 4 gingen - tot 1942 - een wildeman en een valkenier er naar toe en die in figuur 5 raakt de hand van iemand die meedoet aan een rei dans. De dieren zijn dus niet simpele vulfigu- ren. Ze horen bij het beeldverhaal. De plaatsen De dieren zijn afgebeeld op de rand van de kaarsenkroon. Die rand staat symbool voor de stadsmuur van het Hemel se Jeruzalem1 met de namen op de onderste fries als fun dament. De twee vergulde dieren horen daarbij (Fig. 1 en 2). Dat betekent dat ze be trouwbare getuigen en bood schappers van het heil zijn. Aan het einde van deze rij namen staat nog een vergulde boom met twee openingen; die moeten we in de gaten houden (Fig. 6). De andere drie dieren be vinden zich in de ooit poly chrome rand. Welke kleur zij hadden is onbekend. Kleuren waren in dit verband 'beteke nisdragers, signalen langs de smalle weg naar het eeuwig heil om via de aardse doolhof het Nieuwe Jeruzalem te bereiken'.2 Die drie spelen dus een rol op aarde, in het dagelijkse leven. Zittende honden of andere dieren? Fig. 7: Bange dieren achter rug figuur 5 (foto en bewerking: Paul Ploegman) Fig. 6:Vergulde boom met twee openingen (foto: Jan Frings) Wat voor dieren zijn hier zittend afgebeeld in de kroonrand? Wie het aan kunsthistorici vraagt krijgt antwoorden die alle kanten op gaan, omdat niemand tot dusver een identie ke voorstelling tegenkwam. De een ziet er ha zen in, de ander panters, een derde rammen en ieder heeft daarvoor een ander argument. Vraag je aan jagers welke dieren hier zitten dan zeggen ze eenstemmig: honden. Zijn het dan toch honden, beter gezegd waakhonden? Waakhonden herken je door gaans aan hun houding en ze treden niet zelfstandig op. Ze beschermen het erf en huis van hun heer. Zo zitten de vijf dieren ook: waakzaam rechtop. Vier van hen apporteren een takje met drie blaadjes (fig. 1—4). Maar wie is hun baas? Er is geen Bernard van Clairvaux, Dominicus, Ro- chus of andere heilige in de buurt, waar ze als attribuut bij horen. Ze lijken te waken bij een boomtronk, die een uitloper krijgt. Mogelijk gaat het bij deze tronk om de me tafoor van Christus als de loot uit de tronk van Jesse dan wel de Levensboom, een beeld uit de Kruishoutlegende, die des tijds in onze regio populair was. Rond deze vier honden lijkt het leven goed: hun kopver- siering komt tot bloei. In de figuren 3 en 4 is daarbij te zien hoe achter hun rug een lelie struikje bloeit, waarnaast een beestje ligt uit te rusten. De vijfde hond lijkt het tegenbeeld te zijn van de vier andere honden. Hij zit achter een 46 ^utphen - 2016/2

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2016 | | pagina 14