Het eerste carillon van Hemony
klonk in Zutphen
f-?>
Jan Frings'
XV- f-tflA <ri,
Cj i j (0//k iCfTc- Chw vC, <P\~P 4'.,^
i^Vi—L\V f'hf kjM'a
H'X 4
'Vxi f—
in. fO-
J) S-CyX~ ycK ji TV ly,
In vele opzichten was de eerste helft van de 17e eeuw voor de stad Zutphen een
boeiende periode. Stedenbouwkundig en op cultureel gebied maakte de stad een
periode van groeiende welvaart door. De afwerking van de nieuwe Wijnhuistoren met
onder andere de lantaarn, rond 1640, gaf de stad een nieuw gezicht. Het was in de
Wijnhuistoren dat de eerste beiaard van de gebroeders Hemony kwam te hangen.
Wat is daar zo bijzonder aan en hoe kwam dat? Een deel van het antwoord ligt in de
bijzondere kwaliteiten die Francois Hemony en zijn broer Pieter moeten hebben gehad.
Bovendien kwamen ze in contact met de juiste mensen en dat in de juiste tijd: jonkheer
Jacob van Eyck, beiaardier te Utrecht en Juriaan Sprakel, uurwerkmaker te Zutphen. Dat
leidde tot de eerste toonzuivere beiaard ter wereld. En dat was hier, in Zutphen.
Francois Hemony (1609-1667) was een rei
zende klokkengieter uit Lotharingen, toen
tertijd een door oorlogen geteisterd gebied.
Een neef van hem, Mamertus Fremy, was ge
trouwd met een Winterswijkse en had zich
daar gevestigd.2 Misschien was dat een aan
leiding dat Franyois en zijn tien jaar jongere
Afb. Tekst in Memorie- en Resolutiënboek:
opdracht aan Hemony, augustus '643.
(foto: auteur)
broer Pieter (1619-1680) - die toen wel Pier
re genoemd zal zijn - in deze streken terecht
kwamen. Wat waarschijnlijk ook meetelde,
was dat er veel vraag was naar klokkengieters.
Elke stad die mee wilde tellen, had of wilde
één of meer klokken, het liefst een klokken
spel. In ieder geval goten de gebroeders in
1641 drie luidklokken voor wat nu de Hof
kerk is in Goor. Twee van de drie overleefden
de Tweede Wereldoorlog, de derde is omge
smolten en er weer bij gehangen.3
h
vtA ttn