Jan G. Elburg
Hij vult zijn inkomen aan met het schrijven
van reclameteksten. Zo bedenkt hij het 'pien
tere pookje' voor de DAF-personenauto, die
Jan G. Elburg
- slechts toegerust met een simpele vooruit/
achteruithendel - een weinig swingend ima
go heeft.
Doordat hij vrijelijk associeert is de poëzie
van Elburg niet altijd even toegankelijk. Een
uitzondering vormt 'Gelovig soms', waaruit
de eerste twee strofen:
Prijs de dag voor het avond is
voor je gouden verloofde het uitmaakt
voor het donkere deksel het donker maakt
prijs de dag en vertel voor het avond is
hoe het was wat er was dat het goed was
vertel het nog half gelovige oren
(Han Koolhof)
Literatuur
- R.L.K. Fokkema, Het komplot der Vijftigers. Een
literair-historische documentaire. Amsterdam 1979.
- Jan van der Vegt, De man met de drietand. Leven
en werken van Jan G. Elburg 1919-1992. Amster
dam 2012.
Als de Duitse inval onvermij
delijk lijkt, besluit Neder
land op 29 augustus 1939
tot mobilisatie. Jan Gom-
mert Elburg (*Wemeldinge,
30 november 1919 - /Am
sterdam, 13 augustus 1992)
maakt als mitrailleurschut-
ter deel uit van het achttien
de grensbataljon. Dit batal
jon wordt ondergebracht in
de Isendoornkazerne in de
Zutphense Nieuwstad, 'de
smerigste, oudste kazerne
die er in heel Nederland te vinden is', schrijft
hij zijn ouders. De soldaten moeten stellingen
aanleggen in De Hoven. Het is ruw en zwaar
werk; de herfst is guur en de winter streng.
In de vroege ochtend van 10 mei 1940 val
len Duitse troepen Nederland binnen. De
Nederlandse verdedigers blazen de IJsselbrug
op. Desondanks slagen de Duitsers erin 's mid
dags de westoever te bereiken, en moeten de
Nederlandse soldaten de strijd staken. Negen
tien van hen sneuvelen. Jan Elburg raakt niet
gewond, wel is zijn veldfles lekgeschoten.
In 1943 raakt hij betrokken bij het gewa
pend verzet. Als laborant weet hij hoe je van
glycerine de springstof nitroglycerine kunt
maken. Verder komt zijn ervaring met wa
pens goed van pas. Deze episode van zijn le
ven typeert hij als 'indiaantje spelen'.
Jan Elburg voelt zich sterk aangetrokken tot
de naoorlogse Cobrabeweging. Hij maakt
fotomontages, en net als Karel Appel expe
rimenteert hij met 'brandhoutreliëfs'. Lange
tijd geeft hij ook les aan de Rietveldacademie.
Maar Elburg is bovenal dichter, die aanslui
ting vindt bij de experimentele Vijftigers,
waartoe ook Remco Campert, Gerrit Kouwe-
naar en Lucebert behoren. In 1976 krijgt El
burg de Constantijn Huygens-prijs.
^utphen - 2014/1 21