ft MiSrLe. CMcoBe,,*. Dr7~./W ^GcUcrs, p J\'teüSuJeR G II /Vaffiu j DillrnLrcL IC Stzlrn I VooxjP \\iSxAIJ. Plattegrond van Zutphen met de vestingwerken en inundatievelden (eerste helft 17e eeuw). De kaart geeft een beeld van de nieuwe fortificaties, met inbegrip van de oude muren, rondelen, bastions en hoornwerken. De inundatiegebieden staan aan gegeven als 'leechten'. (collectie Arie de Zeeuw) we immers op minstens drie manieren bekij ken, als het ware in drie dimensies. De eerste is haar fysieke ligging, dat wil zeggen het ver band tussen de geografische situatie, het stadsareaal en de bebouwde oppervlakte, en de verhouding tussen stad en landschap. De tweede dimensie is het beeld van de stad: het stadsgezicht en het panorama of silhouet van de stad (of zoals men in het verleden zei: het prospect). Het gaat daarbij om de wijze waarop de stad zich aan de bewoner en be zoeker toont, maar ook om onze eigen ruim telijke ervaring van de stad als we erdoorheen lopen en we ons in haar sfeer onderdompe len. Het derde gezichtspunt is de ontwikkeling van de stad in de tijd: die is bijvoorbeeld af te lezen uit de tijdsverschillen tussen de ele menten van de bebouwing in het stads- en straatbeeld, en uit de bouwsporen uit achter eenvolgende perioden op afzonderlijke ge- bouwen. Huizen uit verscheidene eeuwen door elkaar heen, of zelfs een aaneenschake ling daarvan in hetzelfde gebouw, zoals wel bewust gedaan is in het nieuwe stadhuis. Vanuit elk van die drie gezichtspunten wordt de identiteit van de stad op een andere ma nier verbeeld, en in onze atlas proberen we die aan elkaar te koppelen voor zover de for mule dat toelaat. De fysieke ligging begrijpen we het best aan de hand van een kaart of een stadsplattegrond. Het is het instrument bij uitstek van de bestuurder omdat de platte grond in beginsel het meest zakelijke, het minst door verbeeldingskracht aangetaste middel is om een stad weer te geven. Het stadsgezicht ontdekken we in afbeeldingen, prenten, foto's en maquettes, en thans ook in digitale reconstructies. Elke stad speelt met haar beeld. Ze gebruikt het stadsgezicht in ge standaardiseerde vormen om er snel en on dubbelzinnig haar identiteit mee uit te drukken. Denken we aan het beeld van de grachtengordel van Amsterdam of, wat onze stad betreft, aan het klassieke silhouet van Zutphen torenstad, al dan niet gezien van over 10 ^utphen - 2012/1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2012 | | pagina 10