het dodenrijk met een sleutel openen en sluiten, en de god Wodan had een sleutel om de heilige berg te openen. Ook de Vi kingen kenden de magische betekenis van de sleutel. Vaak droegen ze een halsamu let in de vorm van een sleutel.2 Het was mooi geweest als bij de opgravingen naast de Sint-Walburgiskerk zo'n amulet gevon den was. Eén of twee sleutels Een veilige afsluiting bestond uit twee slo ten. Dat gaf een betere bescherming tegen diefstal en insluiping. Een verhaal apart is het gebruik van de gouden en zilveren sleutel. Heel bekend zijn de gouden en zilveren sleutel in het wapen van Vaticaanstad. Ook op talrijke sluitstenen van gewelven in oude kerken zijn deze sleutels afgebeeld. Het gebruik gaat terug op de belofte die Jezus deed aan zijn leerling Petrus (afb. 3), dat hij hem de sleutels van het koninkrijk van de hemel zou geven om te binden en te ontbinden.3 Die sleutels pasten dus bij sloten. Minder bekend is het gebruik van een gou den en zilveren sleutel in de islamitische traditie van het Osmaanse rijk. Daar speel den ze een rol bij de troonsbestijging van Afb. 3 Petrus met twee sleutels in zijn hand, vorsten. Als teken van de machtsovername Begijnenkerk Sint-Truiden. (foto: auteur) moest de nieuwe vorst een gouden slot aanbieden voor de deur van het heiligdom naar het paradijs twee sleutels nodig had, Kaaba in Mekka en een zilveren slot voor een gouden en een zilveren. Deze sleutels de deur naar het terras eromheen. En bij moest hij onderweg aan de portier van de die fraaie sloten hoorden geen houten of Louteringsberg overhandigen, anders kon ijzeren sleutels! Onder de bewaard geble- die de toegangspoort van de weg over de ven sloten is een heel mooi exemplaar uit berg niet voor hem openen. Bij Dante lijken het jaar 834.4 de sleutels symbool te staan voor het grote gebod, de samenvatting van de tien gebo- Minder bekend is hoe Dante in 1300 be- den in twee hoofdregels: God liefhebben schreef dat hij tijdens zijn 'geestelijke' reis met heel het hart en met heel het verstand.5 'V 3 4 5 In het boeiende boek van Gabriele Mandel, Der Schiüssel. Geschichte und Symbolik der Schiüssel und SchlösserStuttgart 1993, staan nog veel meer voorbeelden. Mattheus 16:19. Mandel, p. 28. Dante Alighieri, De goddelijke komedie. De Louteringsberg, canto 9:11 7-130. 114 ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2011 | | pagina 16