2 SS SB 1 verwijzing naar boven, naar God de vader, waar de wijsheid vandaan komt. Het tweede opvallende punt in de Zutphen- se Salvator is de Latijnse tekst in de nimbus: Ego sum viaveritas et vita. Die tekst komt zelden voor in combinatie met een Salvator- voorsteliing en (voor zover bij de auteur be kend) uitsluitend in de prentkunst. Op de banier (afb. 4) staat dezelfde tekst als in de nimbus van het beeld in de Librije. Prenten speelden in de kunsten altijd een grote rol en dienden als referentie voor kun stenaars en opdrachtgevers. Mogelijk is de ze prent een inspiratiebron geweest. Er is nog een prent bekend - van de Antwerpse kunstenaar Joris Hoefnagel (1542 - ca. 1600) - waar een Salvator Mundi onder een baldakijn staat met de tekst: V/a, Veritas et VitaLux Mundiuit 1581. Op Duitse pren ten komt men de tekst ook wel tegen, maar nooit in een nimbus, zoals in Zutphen. De beeldtaal van de Zutphense Salvator lijkt voor zover we weten dus uniek te zijn in de christelijke iconografie. Dat maakt de vraag architectonische omlijsting, in de friezen zijn bij- interessant hoe men tot deze beeldtaal en belse voorstellingen en vogels, dieren en planten uitvoering kwam. Was hier de opdrachtge- afgebeeld. Houtsnede 18,4 k 14,2 cm, ca. 1480 J Afb. 4 Christus als Salvator Mundi staand in een tot 1520, toegeschreven aan de Meester van Delft. Amsterdam, Rijksmuseum. ver bepalend of de beeldsnijder? Willem de beeldsnijder Van Willem de beeldsnijder is geen biogra- Het eerste dat opvalt aan de Zutphense Sal- fie bekend. Woonde hij in Zutphen? Waar- vator in de interpretatie van Wilhelm (en/of schijnlijk wel, in ieder geval was hij een er- zijn opdrachtgever) is de recht omhoog varen man, want twintig jaar eerder werd priemende wijsvinger. Veel méér dan een hij ook al genoemd in de rekeningen van de zegenend gebaar lijkt het een waarschu- kerk. Hij kreeg niet alleen de opdracht voor wend teken: een vermaning tot opletten en het leveren van de sculpturen in de Librije luisteren. Zeker is dat het geen deel uit- maar ook voor het houtsnijwerk van de iec- maakte van het standaardrepertoire van de trijnen en het (in 1945 verloren gegane) Salvator Mundi. Ais Christus in middel- beeldhouwwerk boven aan de wenteltrap eeuwse afbeeldingen met één omhoogwij- van de grote toren.5 Waarschijnlijk stond zende vinger voorkomt, is dat meestal in Wilhelm aan het hoofd van een groter ate- zijn ro! als leraar tegenover zijn discipelen lier waarin verschillende vaklieden zowel of bij predikingen of profetieën. Het is een steen als hout bewerkten. In tegenstelling 5 Ter Kuile 1958, p. 217. ZUTPHEN m I

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2011 | | pagina 7