REGINA BENNINK Tegenwoordig lopen we er makkelijk aan voorbij, maar in de vijftiende en zestiende eeuw stonden de kerken er vol mee: beelden waarin het leven van Jezus, van Maria, of de be proevingen van apostelen en heiligen in vorm en kleur werden uitgebeeld. Ze riepen op tot meeleven en werden beschouwd als de meest directe verbinding met het hogere, het onaanraakbare: de hemel. Hoewel het merendeel is vernield of verdwenen, zijn nog prach tige voorbeelden bewaard gebleven. Voor wie zijn oog erop laat vallen, openbaart zich een vrolijk versierde wonderwereld vol tegenstellingen, zoals dit curieuze voorbeeld: de Chris tus Saivator in de Librije (zie de afb. op het omslag). Wie over het boekenbezit in de Librije iets te weten wil komen, staat een schat aan bronnen en informatie ter beschikking. Dit in schril contrast met de daar aanwezige sculpturen van Meester Wilhelm de Bel- desnyder; zo wordt de verder anoniem ge bleven meester genoemd in de rekeningen van de kerkmeesters. Die rekeningen zijn bewaard gebleven in het stadsarchief, waar door de ontwikkeling van de bouw van de Librije goed is te volgen.1 De Librije werd gebouwd tussen 1561 en 1564. Eerst werden eikenhouten lessenaars (ook lectrijnen of puimten genoemd) ge plaatst en voorzien van laatgotisch beeld snijwerk; daarna werden glas-in-loodramen in de vensters geplaatst. De pilaren en ge welven werden voorzien van gesneden figu ren uit zachte steen. Onheil? De betekenis van de meeste figuren aan wanden, pilaren en kraagstenen in de Li brije zijn voor het merendeel goed te dui den. De heiligen hebben hun vaste attribu ten, die voor de vrome middeleeuwer ge makkelijk te begrijpen waren. Een man met baard en een sleutel in de hand: dat móet Petrus zijn. De evangelisten zijn herkenbaar aan hun vaste symbolen. De martelaren dragen het dodelijke instrument waarmee ze geslachtofferd werden. Kraagstukken werden traditiegetrouw geprofileerd en van een ornament voorzien, vaak met florale motieven. Van sommige afbeeldingen is de betekenis raadselachtig of dubbelzinnig. We weten niet wie of wat ze precies voorstel len. Een van de beelden wordt aangeduid als de Christus Salvator Mundi, 'Christus als Ver losser, Zaligmaker van de Wereld'; het is een voorstelling van Christus die opgestaan is uit de dood. Met de wereldbol in zijn lin kerhand is hij de redder van de wereld. Het beeld roept vraagtekens op. Waarom staat het daar? Waarom op die plaats? Waarom kijkt hij zo vriendelijk en heft tegelijkertijd een waarschuwende vin ger op, terwijl hij op de gangbare voorstel lingen een vriendelijk zegenend gebaar maakt? Hij lijkt ons te waarschuwen voor iets. Dat is intrigerend. Welk onheil hangt ons boven het hoofd bij het betreden van de Librije? Op de zogeheten Christuspilaar zien we een reliëfvoorstelling met de Chris tusfiguur ten voeten uit. Om Christus' hoofd 1 Dit bouwproces is in 1903 door K.O. Meinsma gedocumenteerd in de inleiding van zijn catalogus. ZUTPHEN Een bijzo bi de re Christus Salvator in de Librije

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2011 | | pagina 3