dat ze het wel zonder lagere of middelba
re schoolopleiding kunnen stellen.
Studiehoofd
Voor deze middelbare opleiding is be
paald wel een studiehoofd nodig om de
school met goed gevolg te kunnen aflo
pen, met als beloning een diploma waarop
men met recht trots kan zijn.
In een welvarende landbouwstreek met
Zutphen als middelpunt is de Rijksmiddel
bare Landbouwschool in ieder geval een
centrum geworden van praktische en theo
retische kennis, die sinds de oprichting
haar vruchten heeft afgeworpen, zodat de
landbouw en veeteelt in deze streek gelij
ke tred konden houden met de ontwikke
ling van de techniek en de wetenschap.
Ook voor de toekomst wacht haar nog een
belangrijke taak.
Groots monument voor Zutphen
26 november 1960 - In het atelier van
de bekende beeldhouwer Titus Leeser, op
het landgoed Eerde bij Ommen, staan op
het ogenblik in gips de beelden van twee
vrouwenfiguren, die het verleden en de
toekomst van Zutphen symboliseren. Zij
zijn in Parijs machinaal op de gewenste
grootte gebracht, naar de modellen van
de kunstenaar, en in Ommen later afge
werkt.
De totale lengte van dit ongetwijfeld sterk
aansprekende monument, dat geplaatst
wordt tegen de zijgevel van het laatste
flatgebouw tegenover de IJsselbrug, be
draagt ongeveer acht meter. Dezer dagen
gaan de gipsstukken naar Haarlemmer-
liede bij Haarlem, om bij de firma Ben
der in brons gegoten te worden.
Statisch versus dynamisch
Titus Leeser is een modern kunstenaar,
maar toch ook een beeldhouwer die zijn
werk niet in een waas hult, waarin alleen
van zfjn intentie uit valt door te dringen.
De onderste, liggende vrouwenfiguur, is
statisch in haar voorstelling van het verle
den. Zij vindt bescherming in een wel
vende boog, waarboven de andere, dyna
mische vrouwenfiguur zich verheft in een
ontwaken, met in de frisse wind waaien
de haren (toekomst). Het ligt in de be
doeling van de stichting die de opdracht
tot de vervaardiging gaf, het monument
op 5 mei 1961 te onthullen.
Interessant spel
Oorspronkelijk zou een beeld worden
gemaakt, maar toen de kunstenaar de
plaats zag waar de opstelling gedacht
was, moest hij wel - en zeer terecht - in
overweging geven twee figuren te creë
ren. Hier kon geen sprake zijn van een
'intiem' beeld, of van een symbool van
herdenking, maar van iets wezenlijks.
Het zou tenslotte een van zijn grootste
werken worden van de laatste tijd, al
thans wat de afmetingen betreft. De du-
pliciteit in de ontwikkelingsgang stelde
aparte eisen: het moest een interessant
spel worden.
ZUTPHEN