rechter evident. Beiden oordelen over goed en kwaad. Niet alleen wordt met zo'n tafe reel een waarschuwing gegeven aan de ge wone man om zich goed te gedragen omdat anders de hel wacht, maar ook aan de oor delende rechter om rechtvaardig te zijn. Ook hij zal immers eens voor de troon van Chris tus staan. Vanaf de twaalfde eeuw wendt men zich steeds meer tot Maria in haar hoedanigheid van Maria advocata. In die rol treedt zij op als voorspreekster van de zondige mens bij haar Zoon, en is zij de middelares tussen de zondige mens en Christus, en daarmee tus sen de mens en God. Voorstellingen uit het leven van Maria vindt men dan ook in het timpaan van het Bergportaal in Maastricht. Vooral in de late middeleeuwen verschijnen steeds meer Mariavoorstellingen en Maria beelden op gerechtsplaatsen, zoals de vijf tiende- en zestiende-eeuwse schepenbanken. De aanwezigheid van het Mariabeeld in het kerkportaal aan de Walburgiskerk is dan ook een aanwijzing voor een juridische functie van dit portaal. De kleur rood Rood is de kleur van het recht. Vermoedelijk verwijst rood naar het bloed dat vloeide bij terdoodveroordelingen. Gerechtsboeken heet ten vaak bloedboeken of rode boeken. Rech ters droegen rode kleding. Kerkdeuren van portalen met een juridische functie waren dan ook vaak rood van kleur. Maar ook het hele portaal kon rood geschilderd zijn. Soms waren zelfs de kerktorens rood om een ge rechtsplaats te markeren. Het Mariaportaal is niet rood gekleurd, maar wij kennen de situ atie van vóór de restauratie van 1889 niet. Het portaal werd toen op de onderbouw na afgebroken en vervolgens weer opgezet vol gens de opvattingen van Cuypers. In het noordportaal van de Sint-Maartenskerk te Zaltbommel, dat een treffende gelijkenis ver toont met het Mariaportaal, is echter de rode kleur we! prominent aanwezig op de lijsten en traceringen. De restaurateurs van de Sint Maartenskerk hielden in de jaren tachtig van de vorige eeuw veel meer rekening met de oorspronkelijke situatie dan Cuypers deed in Zutphen. Naar een gerechtsfunctie van het Bommelse portaal is nog geen onderzoek ge daan, maar de rode kleur en de ook daar aanwezige banken indiceren eveneens een gerechtsportaal. De bouw van het Mariaportaal In 1499 gaven de 'kerckmeesteren van onser lever Vrouwen' opdracht aan de steenhou wer, meester Johan, dat 'he sal maken de nije cappelle in alsolcken mathen en de ma- nijren alse de ander cappelle gemaket ijs'. De kerkmeesters gaven de opdracht tot het bouwen van de kapel namens het stadsbe stuur, dat in die tijd de machtigste instantie in de stad was. De kerk was namelijk een zogeheten dubbeikerk, dat wil zeggen: zo wel van het kapittel als van de stad. De nije cappelle was de kapel met aanbouwsels aan de zuidkant, de ander cappelle die aan de noordkant. Beide kapellen lagen derhalve in het verlengde van de transeptarmen van de oude kruiskerk, en sloten daarmee de oude transeptarmen en toegangsdeuren af. In de tijd van de bouw van de kapellen is ook het Mariaportaal gebouwd. Daarmee kwam er een nieuwe toegang tot de kerk. Deze dien de waarschijnlijk als ingang voor het stads bestuur als het zich vanuit het raadhuis naar de uit 1393 daterende raadskapel in de kerk begaf. Het raadhuis lag immers aan de noordkant van de kerk. Ook in Deventer maakte het stadsbestuur gebruik van de te genover het raadhuis gelegen ingang als het zich naar de zogeheten Magistraatskapel be gaf in de Sint-Liduinuskerk. De schepenbank Het Mariaportaal straalt rijkdom en macht uit. Het is zonder twijfel gebouwd als een belangrijk portaal. Het schepencollege, dat de uiteindelijke opdrachtgever was, toonde ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2009 | | pagina 6