hemeItuin wordt verjaagd. Boven de namen
JHESUS MARIA is naast de burcht de poort
te zien waardoor hij in de wereld komt. Iets
naar links is te zien hoe hij bij de schoot van
de maagd Maria zijn toevlucht zoekt, en di-
H
reet moet lijden omdat een jager hem een Afb. 4 (fries 7): opnieuw de eenhoorn en de maagd.
pijnlijke bilsteek geeft (afbeelding 2).
(foto: H.J. Wagenvoord-Spruijt)
In afbeelding 4 staan de maagd en de
eenhoorn centraal. Naast hen blijkt een
valkenier klaar te zijn met zijn jacht, en
zit een geslonken roofvogel als een
zangvogeltje hoog in een bloeiende
struik.9 De scène is te zien boven de na
men van de twee apostelen die door
gaans achteraan staan in de apostel rij en
Op afbeelding 3 is te zien (boven samen een naamdag hebben. Achter de
S' BARTHOLOMEUS) hoe de eenhoorn al namen van deze hekkensluiters is als
zijn nekharen opzet van angst en vervolgens vulteken een (levens)boom met twee
Afb. 2 (fries 5): De eenhoorn bij de schoot van de
maagd, (foto: H.J. Wagenvoord-Spruijt)
Afb. 3 (fries 10): de angstige eenhoorn krijgt een dode
lijke neksteek. (foto: H.J. Wagenvoord-Spruijt)
een dodelijke neksteek krijgt van een jager. sleutelgaten geplaatst. Nu de eenhoorn
dit kwade gebied geopend heeft, kan het
leven daar weer opbloeien. Links is een
gimel afgebeeld, een soort zittende
hond, die passanten een keuze voorlegt
hoe ze verder willen gaan: wilt u blijven
jagen en strijden met elk wapen, of wilt
u uw handschoen in dienst stellen van
God en het spoor van de eenhoorn vol
gen, op weg naar de hemel?10 Kortom,
Zie afbeelding 4. Boven de namen met behulp van de allegorie van de een
S' SIMON S' JUDE lijkt nog een unieke scè- hoorn is uitgebeeld hoe Christus door
ne uitgebeeld namelijk de Nederdaling ter zijn lijden de mensheid met God ver-
helie als beeld van de Opstanding.8 Ook zoend heeft na de zondeval, en de he-
die scène is opvallend. Hij is geplaatst tus- mei weer voor ieder open staat,
sen twee panelen waarin aan de ene kant
gejaagd en gevochten wordt, en aan de an- Variatie in uitbeelding
dere kant angstige dieren wegvluchten over Vanaf circa 1400 zijn ook altaarstukken be-
grafkruisen heen. Er lijkt daar een slecht ge- waard gebleven waarop de mystieke een-
bied uitgebeeld te zijn. In het hart van dat hoornjacht is afgebeeld. Een fraai voor-
kwade gebied is de eenhoorn met de beeld uit circa 1400-1420 hangt in de Dom
maagd te vinden. van Erfurt.
8 Bos-Oskam, 50.
9 In friesdeel 5 van de fries is deze vogel te zien als een enorm zware roofvogel op een linker tak van
een boom. De tak buigt daar diep door onder zijn gewicht.
10 Wildeman en valkenier zijn hier niet meer aanwezig. Ze zijn voor het laatst gezien in 1942.
ZUTPHEN
I I III- £1 £1 II' '"i r i r*
n
m
m
m
m