vergiftigde bron, dan kon men daarna veilig uit die bron drinken; met slijpsel van zijn hoorn kon men slangengif bestrijden en ver giftigde wijn zuiveren, enzovoort. Van de kerkvader Basilius de Grote (f 375) is al de uitspraak bekend over Christus als een eenhoorn, omdat Christus de kracht van God is, zoals de ene hoorn symbool staat voor de gemeenschappelijke kracht met de Vader.7 Ook de kerkvader Ambrosius (f 397) vergeleek Christus met een eenhoorn in zijn vraag: Wie is deze eenhoorn anders dan de enig geliefde zoon van God? Dezelfde idee wordt rond 400 verwerkt in de eerste Latijn se vertaling van de Griekse Physiologus, een heel vroeg bestiarium. In deze vertaling wordt de eenhoorn als dier beschreven, en wordt toegelicht wat de morele en symboli sche waarde van het dier is, namelijk dat het vergeleken kan worden met Christus, die de spiritalis unicornisde geestelijke eenhoorn is. Daarmee wordt een allegorisch beeld op geroepen. Deze allegorie wordt in de latere versies van de Physiologus en andere bestia ria steeds verder uitgebouwd. De uitbeelding hiervan kreeg in de kunst de naam: mystieke eenhoornjacht. In de Latijnse versies van de Physiologus werd sterk accent gelegd op het vangen en doden van de eenhoorn als verwijzing naar het lijden van Christus. Men beeldde aan vankelijk losse scènes uit. Het begon met de scène van de eenhoorn bij de schoot van de maagd. Al gauw werd daar Gabriël aan toe gevoegd als boodschapper van God met een hoorn in zijn hand. In de versieringen van de versies uit de twaalfde eeuw zijn details te zien, als: de maagd, een jager geeft de eenhoorn een pijnlijke steek in de bil, een jager geeft de eenhoorn een dodelijke hals- steek, een jager met hoorn, een voetknecht met lans, een heuvelachtig terrein, een ridder te paard, een jager met een knots. Daarna komen er jachthonden bij. Deze fi guren zijn ook in de fries van de kaarsen kroon terug te vinden. Grenzen van de vergelijking Zolang men losse scènes van de legende weergaf, had men geen enkel probleem met de uitbeelding. Dat is ook te zien in enkele bewaard gebleven bijbels en gebedenboe ken, waar in de versiering bij de Annunciatie of de Geboorte een eenhoornscène is uitge beeld. Men stuitte echter op problemen toen men de legende als een doorlopend verhaal wilde tonen en in een landschap wilde plaatsen. Met name het begin en het slot van de legende van de eenhoorn als allegorisch beeld voor Christus bleek moeilijk uit te beelden. Immers, de allegorie begint met een zinspeling op God de vader die zijn eni ge Zoon naar de aarde gezonden heeft om te lijden. En eindigt met het refereren aan het gegeven dat de Zoon na zijn sterven op staat uit de dood, en terugkeert naar God de vader. Voorbeelden van oplossingen van de ze problemen zijn te zien in de fries van de Walburgiskroon en op wandtapijten en al taarstukken vanaf circa 1400. De eenhoorn in de Walburgiskroon In de fries van de Walburgiskroon staat de uitbeelding centraal van Christus die in de gedaante van een eenhoorn met een 'hoorn des hei Is' door de Vader naar de wereld is gezonden om de mensheid van kwaad en zonden te 'helen'. Het gebeuren wordt in de fries van begin tot einde uitgebeeld aan de hand van de allegorie van de mystieke een hoornjacht. De eenhoornscènes zijn uitge beeld boven een letterfries met de namen van Jezus, Maria en de apostelen. In hoofd lijnen is het volgende te herkennen: boven de naam SANCTUS MATHEUS is te zien hoe de eenhoorn door jachthonden uit de 7 Cavallo, 21 ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2009 | | pagina 14