Heiligenkalender Van groot belang is dus de heiligenkalen der. Alles draait dan om de kleur van de inkt waarmee men de heiligen op de ka lender geschreven heeft: in rode of in zwarte inkt. Rode inkt betekent dat de dag of het feest een zeker belang kent ook wanneer dat, om welke reden dan ■■■■■i sers hebben er één woord voor: Festgrad, Fragment van het Mortuarium van de vicaris- De rode dagen zijn in het burgerlijk Je- sen. Hier vinden we de tekst over kerkmeester ven buitengewoon belangrijk. In de mid- Anthonius Yseren, vermeld onder het kopje deleeuwen kende men vijf graden, som- over de feestdag van Gorgonius. (foto: auteur) mige feestdagen bewogen zich op meer dere 'trappen van belangrijkheid'. Dr. H. Grotefend noemt in zijn vermaarde Taschenbuch der Zeitrechnung enkele voor beelden, en zegt dan ondermeer dat de diocees van Utrecht een afwijkend gebruik kende.11 Bij die voorbeelden vinden we ook het festum compositum. Y mts. finite De wens van Anthonius Yseren en zijn vrouw Griete Anthoniuss Yseren (de naam wordt op ver schillende manieren gespeld) en zijn vrouw bepalen dat de hoge feestdag die zij bekosti gen, gehouden wordt op 9 september, dus de dag na het feest van Maria's geboorte. In teressant wordt het wanneer we het Mortua rium van de vicarissen erbij nemen.12 Daar staat bij 8 september in rood aangegeven het feest van Maria's geboorte. Er onder, in zwart staat bij 9 september Gorgonii marteris. Als aantekening bij die dag vinden we dan de naam van Anthonius Iseren terug. Hij is een van de vicarissen van de Walburgiskerk ge weest. Erbij staat dat hij deze missen heeft ingesteld op het feest van martelaar Adria- nus, en de feestdag van Adrianus was op 8 september. Met andere woorden: Adrianus moet in Zutphen een dagje opschuiven. Toe vallig is het een dag later de feestdag van Gorgonius, ook een martelaar.13 De kosten van zo'n feestdag In de akte gaat het over geldbedragen, kos tersdiensten en over de organist. De koster en de organist moeten betaald worden voor hun werkzaamheden op die feestdag. Jaar lijks betalen Anthonys Yseren en zijn vrouw Griete een oude schild, toen een waarde van zestien penningen vertegenwoordigend. De ene helft ervan ging naar deken en kapittel, 11 Voor Zutphen in zoverre van belang dat het kapittel van St. Walburg met dit bisdom te maken had. 12 Met dank aan drs. Aafje Groustra-Werdeker, die, met enorme kennis van namen van middeleeuwse hoogwaardigheidsbekleders, mij attendeerde op deze bron, in het RAZ terug te vinden in de Collec tie Handschriften, nr. 12. 13 Gorgonius bekleedde een hoge functie in het huishouden van keizer Diocletianus alvorens hij werd gemarteld en in opdracht van deze keizer ter dood gebracht te Nicomedia. In dezelfde groep marte laren zat ook Dorothea. Haar naam staat vaak bij die van Gorgonius vermeld, zij het tussen haakjes. Om te voorkomen dat de martelaren als heiligen aanbeden zouden worden, werden hun lichamen in zee gegooid. Christenen borgen een in zee gegooid lichaam en brachten het naar Rome. De re lieken werden in de achtste eeuw op last van St. Chrodegang, bisschop van Metz, overgebracht naar het klooster van Gorze. Sinds de Franse revolutie zijn de relieken echter verdwenen. ZUTPHEN i«&U ,n TT!» ftOcnnn \snUntn ticmy UftSXwi mgn t**XtsAi:i tt-Vw tf

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2008 | | pagina 14