Pijpaarden beeldje In een gangetje naar een in de late 18de eeuw volgestorte kelder aan de Bernhardsteeg werd een pijpaarden beeldje gevonden. Het beeldje is los in het slooppuin aangetroffen, en is ver moedelijk door de sloopactiviteiten uit zijn oorspronkelijke context geraakt. Het beeldje is 8,5 cm hoog en is het eerste complete pijpaarden beeldje uit Zutphen. De meeste van deze beeldjes die in Zutphen zijn aangetroffen (47 stuks inmiddels), hebben geen hoofd meer of zijn nog minder compleet. Het enige beeldje dat wel nog een hoofd heeft, is een Christusbeeldje uit de Dieserstraat, waar van echter de ledematen ontbreken. Ook en kele losse hoofden zijn wel aangetroffen. Het in Zaadmarkt 91 gevonden beeldje stelt een vrouw voor in een vroeg 16de-eeuwse jurk en een kapje op haar hoofd. Het enige attribuut dat een aanknopingspunt biedt voor de identi- *1? 2 cm Voor- en zijaanzicht van een pijpaarden beeldje van een vrouw met rozenkranssnoer. (foto: afd. Archeologie Gemeente Zutphen) teit is de rozenkrans in haar handen. De rozen krans is de opvolger van het paternostersnoer. Bij dit laatste object stond iedere kraal voor het opzeggen van een Onze Vader (Pater Noster-) gebed. Vanaf de late 15de eeuw echter worden deze Onze Vaders steeds meer vervangen door Wees Gegroetjes (Ave Maria's). Volgens de middeleeuwse legendes plukte Maria de Ave's uit de monden van de biddende mensen, en reeg ze als rozen in een krans om haar nek. In de loop van de 15de en 16de eeuw ontstaat er een ware rozenkransdevotie met officiële feest dagen op 15 september en Passiezondag (Ze ven Smarten) en 7 oktober (Rozenkransfeest). De kralen aan het snoer staan voor de smarten Een van de Deugden Wat weten we verder over de Mariaver ering in Zutphen? Maria is de stadspa trones van zowel de oude stad als van de Nieuwstad. Ook als we naar de stadsfeesten kijken, blijkt zij de belang rijkste plaats in te nemen. Het paro chiehoofdaltaar van de Sint Waiburgis- kerk was een Onze Lieve Vrouwealtaar, en de kerk werd in de middeleeuwen vaak aangeduid als Onze Lieve Vrou- wekerk. Sint Walburgis was de kapittel wijding, en is na de reformatie als naam van de kerk in zwang gekomen. Ook de Nieuwstadskerk was oorspron kelijk gewijd aan Onze Lieve Vrouwe (zie de gelijknamige straat), en pas se dert 1816 aan Sint Jan. Het feit dat Ma ria ongetwijfeld Zutphens belangrijkste heilige was, vormt nog een extra argu ment voor de associatie met Maria. Het is echter waarschijnlijk dat het beeldje niet Maria zelf voorstelt, maar verwijst naar cle Mariadevotie, waarbij het beeldje dus een burger voorstelt die bidt tót Maria. Met andere woorden: het beeldje stelt waarschijnlijk een van de Deugden voor: het Gebed. ZUTPHEN v 9 f V. L S. -

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2008 | | pagina 9