haar man oprichtte en zij zichzelf daarbij niet liet afbeelden. Maar ook als het de kin deren of de erfgenamen waren die het initia tief namen bleef de echtgenote meestal 'bui ten beeld'. In Zeeland staan de echtparen af gebeeld op afzonderlijke medaillons, in Aag- tekerke betreft het zelfs drie aparte portret ten: het echtpaar met hun dochter.11 De vorm van het twee-in-één portret in Zutphen lijkt dus uniek te zijn. We kunnen misschien een bevestiging van het sterke karakter van Maria Torek zien in het gegeven dat zij in opdracht van haar kinderen is afgebeeld. Zij wordt omschreven als "heerschzuchtige vrouw en men haar den bijnaam van Mevrouw Driebeen gegeven had".12 De por tretten zijn duidelijk gebaseerd op nog be staande olieverfportretten van Evert van Heeckeren en Maria Torek (afb. 3 en 4).13 De vrouw staat heraldisch links zoals gebruike lijk, het is de minder belangrijke plaats. De marmeren portretten zijn wat geïdealiseerd en voorzien van gedrapeerde, klassieke kle ding. Hierbij is de kunstenaar afgeweken van de olieverfportretten die tot zijn voor beeld dienden, de eigentijdse kleding op de portretten is aangepast aan de classicistische stijl. De architectuur Het wandgraf is tegenwoordig aangebracht tegen een zwart, geschilderd doek.14 Het is Dubbel medaillon. opgebouwd uit een vooruitspringende mid denpartij met twee zijvleugels. De totale hoogte is 400 cm en de breedte is 305 cm. De meeste elementen zijn vervaardigd van wit met grijsgeaderd marmer en zwart mar mer (noir de Mazy). Het rechthoekige onder ste deel van het monument springt in het midden iets verder naar voren en staat op een plint met een zwartmarmeren midden plaat, waar een gedrapeerde doek opgebon den met een gestrikte kwast van afhangt. Op de hoekpunten staan twee gelauwerde sche dels met gekruiste beenderen daar achter. 11 Echtelieden sterven natuurlijk vrijwel nooit gelijktijdig, maar in Aagtekerke is dat wel het geval: zij stierven acht dagen na elkaar tijdens een pestepidemie. 12 A.j. van der Aa, Biographisch woordenboek der Nederlandenvierde deel, Haarlem 1852, 99. 13 Het portret van Evert van Heeckeren van de hand van een onbekend kunstenaar is in het bezit van het Instituut Collectie Nederland en hangt op Kasteel Rosendael. Er bestaan drie kopieën van waar van er twee in particulier bezit zijn. Op Rosendael hangt naast het portret van Evert van Heeckeren een portret waarvan men aangeeft dat het Maria Torek voorstelt, maar volgens het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie stelt dit portret Josina Agnes van Rechteren (1661-1752) voor. Dit schilderij is duidelijk niet het pendant gezien de afmetingen en de stijl. In de documentatie van het RKD bevinden zich wel de afbeeldingen van het juiste portret van Maria Torek, allebei kopieën naar het correcte pendant dat oorspronkelijk bij het portret van Evert van Heeckeren hoorde. Deze beide schilderijen bevinden zich in dezelfde particuliere collectie. Ook het Nederlands Adelsboek 84 (1994), 's Gravenhage 1995, 216, 217 geeft deze portretten 14 De laatste restauratie van koor, kooromgang en Raadskapel vond plaats in 1997 en 1998. Toen is de gordijnachtige achtergrond met roede aangebracht door restauratieatelier Verhey in overleg met VBW architecten en RDMZ (nu RACM). Daarvoor was de achterwand een grijs/wit muurvlak ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2007 | | pagina 7