De geketende Arius als demon aan de ketting van St. Nicolaas (detail van onderzijde van vorige afbeelding) Sint Nicolaas in de Sint-Walburgiskerk Volgens Lensen en Heitling wordt al in 1302 vermeld dat er in de kerk een altaar is waar aan de naam van Sint Nicolaas van Myra verbonden is. De kerk heeft dan nog haar basisvorm. In de vijftiende eeuw, 1483, blijkt er nog steeds een Sint Nicolaasaltaar te zijn bij 'den predicstoell'.2 Nadat de kapellenkrans is gebouwd, lijkt men de Sint ook afgebeeld te hebben op de derde pilaar van de kooromgang aan de zuidoostzijde. De afbeelding is intussen erg versleten. Toch zien we nog genoeg om ons te verbazen. Sint Nicolaas staat in Zutphen bekend als de patroon van de schippers maar dat kunnen we niet afleiden uit deze schildering. Hij heeft geen enkel attribuut bij zich dat daar op wijst. Wat hij wel bij zich heeft - de geketende demon en de engeltjes met de mijter - suggereert een andere bete kenis van de voorstelling: we hebben in de Sint-Walburgiskerk waarschijnlijk te maken met een zeldzame afbeelding van de Sint als voorvechter van het ware geloof, in dit geval het geloof in de Drieeenheid.3 Als dat waar is: waarom zou men dan in de vijftiende eeuw dit thema gekozen hebben voor deze schildering? Het roept vragen op als: -Was de band tussen Sint Nicolaas en de schippers in Zutphen aan het einde van de vijftiende eeuw nog sterk genoeg om de Sint als patroon voor hen af te beelden? - Kan men vóór de Reformatie al een richtin- 2 Leo Lensen en Willy H. Heitling, Stad in de MiddeleeuwenDagelijks leven in ZutphenZutphen 1983, 169-170 5 Lexikon der christlichen Ikonographie deel 8, kolom 45-58, Herder 1990. In een andere legende over de Sint wordt verteld hoe hij verontwaardigd de heilige boom waarbij Artemis vereerd werd omhakte. 72 ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2007 | | pagina 16