in de voorstelling. Hij lijdt niet en wordt gebruikt als strijdros. Sinds 1953 is hij in de fries in spiegelbeeld te zien door een vergissing bij het monteren na de restau ratie van Brom. De wildeman (figuur 9): Het is een heel vroeg voorbeeld van de combinatie van het thema van de mystieke jacht op de eenhoorn met het thema van de wilde- Het beeldverhaal in de fries geeft aan hoe men als pelgrim van de aardse stad naar het hemelse Jeruzalem kan reizen langs de mystieke weg. Daarmee is een link ge legd naar de Mystiek en de Moderne De votie. Dat is opvallend omdat men aan neemt dat de Mystiek en de Moderne De votie weinig sporen nagelaten hebben in de kunst. mensen.12 We zien immers in de fries ook Wij kunnen ons tegenwoordig nauwelijks een wildeman met een knots in zijn hand meer voorstellen welke rol de thematiek van vechten op een paard- achtige eenhoorn en kennen van oude foto's twee lopende wilde mannen met een boompje in hun hand. de eenhoorn gespeeld heeft. Er zijn echter zo veel afbeeldingen van de eenhoorn be waard gebleven in oude handschriften, op tapijten, altaarstukken, wandschilderingen, gebouwen, voorwerpen van keramiek of me taal enzovoort, dat de Walburgisfries wezen- Jürgen W. Einhorn, Spiritalis Unicornis Fig. 9. Een wildeman grijpt lijke aanvullende informatie te bieden heeft. een boom tot wapen Laten we heel zuinig zijn op ons kwetsbare kroonjuweel. Zutphen kan er door betrok ken worden bij veel verder historisch en kunsthistorisch onderzoek. ZIJN ER NOG MEER? Lang was de Walburgiskroon een slechts in kleine kring gewaardeerde kroon. Wie weet wacht nog ergens een dergelijke kroon op ontdekking door u. Zo is er een hardnekkig ge rucht dat ergens in Bourgondië er ook een moet zijn. s Kroonluchters die op kronen lijken, kunt u op reis vaker tegenkomen. Een dergelijke kroon is niet automatisch een Jeruzalemluchter. Een kroon is pas als Jeruzalemluchter verwant aan de Walburgiskroon als: de onderrand van de kroon de stadsmuur van het hemelse Jeruzalem voorstelt; in de rand aangegeven wordt hoe de gelovige het hemelse Jeruzalem kan bereiken; vergelijk de figurenfries in de rand van de Walburgiskroon; in de kroon ook uitgebeeld wordt hoe men God ziet, bijvoorbeeld als Zon der zonnen, als hoeksteen van het geloof of als Drie-eenheid. Een kroon zonder symboliek dient een ander doel. Het kan een grafkroon zijn, of bij een ander altaar horen. Wie mee wil helpen zoeken heeft misschien gemak van de volgende checklist om een kaarsenkroon elders te beoordelen: 1. Heeft de desbetreffende luchter een spil in het midden, of doet de luchter denken aan een fraai rad of wiel dat opgehangen is aan kettingen? 2. Is de desbetreffende kroon origineel, of is het een replica? In de negentiende eeuw zijn veel replica's gemaakt van beroemde kronen. Bijvoorbeeld in Frankrijk hangen beroem de exemplaren, zoals in de basiliek St. Remi in Reims en in de kathedraal van Bourges. 12

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2007 | | pagina 8