DE EENHOORN Hier moeten we in Zutphen rechtop gaan zitten. We hebben in de Walburgisfries te maken met een ongelooflijk veelzijdige uit beelding van de jacht op de eenhoorn, die informatie biedt, die voor kunsthistorici tot ver over onze landsgrenzen interessant is! Belangrijk zijn: De poort (figuur 6): In de fries is een heel vroege voorstelling van de mystieke jacht op de een hoorn, waarin de onbereden, lijdende eenhoorn sym bool staat voor Christus. Naast de ene burcht in de fries is een poortgebouw te zien als een beeld van hoe de eenhoorn in de we reld kwam.9 Verder is te zien hoe de een hoorn bij de schoot van de maagd lijdt, doordat hij een pijnlijke steek krijgt, hoe hij opgejaagd wordt, bang is en gedood wordt. van de Opstanding.10 Er zijn wel afbeel dingen dat hij dood over een paardenrug hangt, maar een afbeelding dat de een hoorn weer opstaat uit de dood is tot dus ver niet gevonden. De makers van de Walburgisfries lijken het probleem 'op staan uit de dood' opgelost te hebben door aan te knopen bij het beeld dat men in de oosters-orthodoxe kerk gebruikt(e) om de Opstanding aan te duiden: de Anastasis, de van de Hel.11 opening We zien in de fries nu een dorre doodse omgeving met bange, vluchtende dieren Fig. 6. De poort en een zwijn dat doodgestoken wordt. Midden in dat gebied zijn de eenhoorn en de maagd afgebeeld. Dicht bij hen bloeit het leven op. Er zijn bloemen aan een struik, en er zit een vrij vogeltje uit te kijken in een boomtop. Een paardachtige eenhoorn als rijdier voor de wildeman (figuur 8): Dit dier is de tegenpool van alle andere eenhoorns Fig. 7. De nederdaling ter helle De nederdaling ter helle (figuur 7): Dit is in de fries te zien boven de namen S SIMON S JUDE van de letterfries. Een unieke voor stelling van de eenhoorn! Caval- lo merkt op dat hem geen afbeeldingen bekend zijn waarop de eenhoorn beeld is Fig. 8. Fen wildeman op een paardachtige een hoorn in gevecht (situatie vóór 1953) 9 jürgen W. Einhorn, Spiritalis Unicornis, München 1998, 2de druk, 284 Op diverse Hortus Conclusus-afbeeldingen in Thüringen staat op een tekstband porta clausa als naam van de poort vermeld. 10 Adolfo Salvatore Cavallo, The Unicom Tapestries at the Metropolitan Museum of Art, New York 1998, 75 11 Aartje Bos-Oskam, De kaarsenkroon van de Sint Walburgiskerk, 50 ZUTPHEN 7

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2007 | | pagina 7