van een sleutelgat. Zijn het ook werkelijk vensters, die toegang geven? Of zijn het toch sleutelgaten? In het ijzermuseum Le Secq des Tournelles in Rouen en in het Museum voor Sleutel en Slot in Nieuw- poort-Koksijde is hierop geen antwoord te vinden. Kunnen sloten van oude kerkdeu ren informatie bevatten? Het veertiende- eeuwse portaal van de dom van Erfurt heeft bijvoorbeeld twee deuren, waarvan de sleutelgaten in 1920 in oorspronkelij ke stijl vernieuwd zijn: ze hebben de vorm van een boom. Ook een deur in het koor van de dom van Merseburg heeft twee sloten met sleutelgaten in de vorm van een boompje. Misschien zijn in oude kloosters nog voorbeelden te vinden (op oude deuren, kledingkisten?) of op mid deleeuwse sacramentshuizen in oude kerkjes. Fig. 5. De boom en de burcht Belangrijk is dat de raampjes in de burcht en de vulfiguur paarsgewijs voorkomen. Het sluit aan bij wat we soms zien in ker ken uit de laat-Romaanse tijd. Zo heeft de kerk van Stift Fischbeck twee bijzondere raampjes, links en rechts van het hoogal taar, die aangeven wat de heiligste plaats in de kerk is. Ook in de dubbelkapel van de Neuenburg in Freystrut a/d Unstrut is de absiswand te herkennen aan zulke raampjes. Het herinnert aan het spelen met raamvormen aan het einde van de Ro maanse periode in het Neder-Rijngebied. We hebben nu voor de Walburgisrand wat losse eindjes voor onderzoek: Het gaat bij de vensters/openingen om twee stuks bij elkaar. De twee bijzondere raampjes van de burcht boven MARIA zullen de aanwezig heid van een kapel aanduiden. In Stift Fischbeck benoemde men deze twee raampjes van de kloosterkerk als 'Fenster des Heils'. De vulfiguur 'boom' met twee openingen en een symmetrische kruin lijkt symbool te staan voor de levensboom/Christus. Een tweede boompje heeft uitsteeksels langs de stam alsof het geënt is en heeft alleen een opening in de kruin. De 'gi- mel' reikt tweemaal iets aan met zijn bek. Wat hij aanreikt is onduidelijk. Mogelijk is het een sleutel of een loot om geënt te worden. Wordt hiermee inderdaad ver beeld wat men moet doen om toegelaten te worden in het hemelse Jeruzalem? Iets eerder in de tijd beschreef Dante in de Goddelijke Komedie hoe hij, nadat hij de Hel verlaten had, bij een poort toe gang vroeg tot de Louteringsberg: hij moest de wachter twee sleutels overhan digen om de poort te kunnen openen.7 Kennelijk had die poort twee sleutelga ten, die toegang gaven. Speelt hier op de achtergrond de idee van het 'Grote Gebod', waarin het gaat om God liefhebben met heel het hart en heel het verstand? Vormt dat de voorwaarde voor toegang tot het hemelse Jeruzalem? Elke pelgrim bezocht immers voor vertrek de kerk om een zegen af te smeken over de reis en kreeg dan de Tien Geboden van Mozes mee als lamp voor zijn voet.8 Verder onderzoek is hier nodig. Dante Alighieri, Goddelijke Komediedeel 2, zang 9:11 7-132 Paule Amblard, Le Pèlerinage de Vie Humaine. Le songe trés chrétien de Pabbé Guillaume de Digul- leville. Parijs 1998, 29 6 ZUTPHEN 8

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2007 | | pagina 6