sierlijk opwaarts gebogen stengels ontspruit,
die ieder in een afhangende bloem uit-
loopen'. Zijn verdere beschrijving wijkt
af van wat op de tekening van Weijer te
zien is.
HET BEELDVERHAAL
De Walburgisluchter heeft een aantal inte
ressante details waar nog niet uitgebreid
over gepubliceerd is. Elk van deze onder
werpen biedt stof genoeg voor een heel
artikel:
De dansgroep (figuur 2): Het meest be
kende detail is de kleding van een dans
groep, die gekleed gaat volgens de mode
van de Internationale Stijl.
Fig. 2. De dansgroep
De vossen (figuur 3): Er bevinden zich
dertig vossen hogerop in de kroon. Ook
zij verdienen nadere aandacht.
1
X
Fig. 3. Een vosje
De goede en kwade 'gimel' (figuur 4): In
de letterfries en de figurenfries komt een
aantal malen een gimel voor.6 De gimel
ziet eruit als een zittende hond die zijn
voorpoten op een boomtronk legt. Het
dier lijkt aan zijn kop twee lelietakken te
hebben. Bij de zittende hond lijkt het er
vooral om te gaan of hij iets aanreikt met
zijn bek. Bij de boomtronk valt op dat
soms aan de tronk een jonge loot zit.
Dit personage zal rond 1397 niet speciaal
voor de Walburgiskroon bedacht zijn. Het
zoeken is naar oudere afbeeldingen. Een
bezoekster van de Sint-Walburgiskerk
meende er een figuur in te herkennen van
de mozaïekvloer 'De Boom van het Le
ven' (1165) van de kathedraal van Otran-
to (Italië). Iemand anders meende deze fi
guur te kennen van Scandinavisch hang
en sluitwerk. In de veertiende eeuw be
stond er een belangrijke handelsroute van
het Rijnland via Westfalen en Sleeswijk-
Holstein naar Gotland. Wie weet is in ou
de kerkjes langs die route informatie te
vinden.
De hoop is nu dat meer mensen alert
worden op dit personage. Tot nu toe is het
nog een slag in de rondte zoeken. Komt
het in oude handschriften voor? Elke
vindplaats is mogelijk.
Boom en burcht (figuur 5): Het vierde de
tail betreft de vorm van openingen in res
pectievelijk een burcht en een boompje
in de figurenfries en in de vulfiguur
'boom' in de letterfries van de kroon.
De vorm van deze openingen doet ons
anno 2007 aan ramen denken in de vorm
Aartje Bos-Oskam, De kaarsenkroon van de
Sint Walburgiskerk, 7
Fig. 4. De goede en de kwade gimel
ZUTPHEN
5
K|