van het Rijksinstituut voor Kunstdocumenta- tie (RKD) in Den Haag met de volgende in formatie: 1. Het schilderij is inderdaad door Sam L. Verveer gemaakt. 2. Afmetingen: 81 bij 150 cm. 3. Het schilderij is in de 19e eeuw drie keer geëxposeerd: a. In 1857 in Brussel; titel: "Vue prise a Zut phen" b. In 1857 in Den Haag; titel: "Een gezigt op de wallen van Zutphen" c. In 1876 in Den Haag; titel: "Gezigt te Zutphen" 4. Het schilderij is in 1900 geveild, als on derdeel van de nalatenschap van Elchanon Verveer, ook een broer van Sam Verveer. Daarna is het bijna een eeuw 'zoek' geweest tot het in 1995, door een kunsthandel aan de Gabelstrasse in München, te koop werd aangeboden. Samen met de brief stuurde het RKD mij ook enkele slechte polaroid foto's van het schil derij. Die Gabelstrasse ken ik toevallig, omdat het om de hoek is bij een vakgenoot waar ik wel eens logeer. Dat kwam dus goed uit en uiter aard wilde mijn collega wel even naar die kunsthandel gaan. Dat leek eerst niets op te leveren, want het schilderij was verkocht en men wist niet meer aan wie (of men wilde dat niet zeggen). Gelukkig bleken ze in hun archief nog wel een professionele Ektachro- me opname van het schilderij te hebben. Dat is een soort grootbeeld dia van 10 bij 15 cm, met onderaan een kieurenbalk waaruit fotografen kunnen aflezen hoe de dia moet worden afgedrukt om de oorspronkelijke kleuren te handhaven. De dia was te koop voor 100 euro. Veel keus had ik niet, want ik wilde zo langzamerhand toch echt wel we ten hoe het schilderij er uitzag. De dia toon de een prachtig en kennelijk gerestaureerd schilderij. Met deze Ektrachrome opname ben ik naar een fotograaf in Zutphen gegaan, voor een afdruk op 20 x 30 en om de dia te laten di gitaliseren. Dat bleek 90 euro te gaan kos ten. Op deze manier werd het toch wel erg duur en gelukkig realiseerde ik mij op tijd dat professionele drukkers ook over de be nodigde scanapparatuur beschikken. Sypro- media bleek gaarne bereid om mij kosteloos te helpen en na een uur vertrok ik met 10 af drukken op A4 formaat, 1 op A3 formaat en een CD met hierop de digitale versie. Nog maals mijn dank voor deze hulp. Het resul taat ziet u op de voorpagina van dit tijd schrift. Vervolgens heb ik een aantal plaatselijke deskundigen om commentaar gevraagd. Ze waren het zowaar eens: Het is een mooi schilderij en Zutphen zal dan wel als inspi ratiebron hebben gefungeerd, maar er klopt helemaal niets van. Zo'n toren heeft beslist nooit in Zutphen gestaan; qua bouwstijl lijkt deze erg veel op vestingtorens in sommige West-Nederlandse steden. De Apenstert is bovendien al voor 1823 gesloopt, waardoor Verveer deze vrijwel zeker alleen van horen zeggen gekend kan hebben. De torens bij de St Jan en die op de Broederenkerk zijn ver wisseld, de muur aan de linkerkant staat he lemaal verkeerd, etc. Het schilderij toont kortom een volstrekt geromantiseerd gezicht op Zutphen, met nauwelijks enige histori sche betrouwbaarheid. Dat was dus het ein de van mijn kleine speurtocht. Ik moet nu alleen nog proberen de Ektachrome opname voor 100 euro aan het Stedelijk Museum te verkopen. Dat is in elk veel minder dan het schilderij zou kosten. Onlangs is een ander schilderij van Sam Verveer verkocht voor 40.000 euro. Het blijft toch jammer dat het Stedelijk Museum niet over de financiële middelen beschikt om dergelijke, zo duide lijk aan Zutphen gelieerde schilderijen te ko pen. ZUTPHEN

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2006 | | pagina 4