Lian Jeurissen en Christiaan te Strake
In het kader van de jubileumtentoonstelling mijnverhaal@zutphen.nl in het Stedelijk
Museum Zutphen (voorjaar 2004) werd ook aandacht besteed aan de jeugdcultuur
van de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Een aantal evenementen werd aan de
vergeteldheid ontrukt. Hieronder laten we ze nog een keer de revue passeren. Wa
ren de sixties wel zo roerig? Was Zutphen wel hip in de zeventiger jaren?
Naast fragmenten uit de kranten, werden ook verhalen van inwoners van Zutphen
die het allemaal meemaakten gebruikt voor dit artikel. De belangstelling voor de
geschiedenis verteld door ooggetuigen neemt de laatste jaren sterk toe. De tentoon
stelling in het museum was hier een goed voorbeeld van.
In de jeugdcultuur van de jaren '60
zijn verschillende groepen jongeren te
onderscheiden met elk een eigen iden
titeit op het gebied van uiterlijk/kleding,
muzieksmaak, gedrag en ideeën. Ook in
Zutphen had je in die tijd verschillende
groepen jongeren, die vaak lijnrecht
tegenover elkaar stonden. De 'nozems'
hadden vet in hun korte haar, waarmee
ze een vetkuif of 'spuuglokje'maakten,
l:v\ uT'
zoals Elvis en James Dean. De jongens
reden bij voorkeur op brommers van het
merk Kreidler met buddyseat (dus een
zadel, geschikt voor twee personen ach
ter elkaar). In Zutphen waren ze overdag
vooral te vinden op de markt voor het
Luxortheater. 's Zomers werden ze nogal
eens vergezeld door Duitse modinettes
die werkten in de confektiefabriek van
Sturka of het lingerieatelier van Lovable
I
.1
i
1
H
'I
Ti
li
i
li
Zutphense jeugd op de Houtmarkt in de zestiger jaren
4
r
Jeugdcultuur in Zutphen,
de jaren '60 en '70