22 Uit dit oud-archief van het ONG heeft het gebedenboekje van de zusters in de tentoonstelling gelegen. Het dateert uit 144927, het jaar waarin het gasthuis toe stemming krijgt van het kapittel een altaar in te richten. Achterin staat het merkteken van de zusters, dat in gestileerde vorm te rug te vinden is op het uithangbord en op de website van het Streekarchief. In de Spiegelstraat ontstaat zo een cen trum van liefdadigheid, schrijft mevr. Engelen ten onrechte, ze zegt dat er rond 1445 nog een Diakenweeshuis met school wordt toegevoegd en in 1460 een Pesthuis28. Het is de wens van de stichters dat er enkele ongehuwde vrouwen of weduwen komen wonen, die goed zijn voor de armen; ze moeten toezicht houden op de dagelijkse gang van zaken en ervoor zorgen dat er dienstbodes zijn. De kerk meesters zijn verplicht met deze twee of drie vrouwen te overleggen over nieuwe opnames. Wie opgenomen wordt, dient zich aan een aantal regels te houden. Wie van mening is dat het elders beter is, die mag vertrekken. Een bijzondere regel is wel dat de hierboven genoemde vrouwen de kerkmeesters op één van de vier hoogtijden (de grote kerkelijke fees ten) een kwart wijn (ongeveer een halve fles) moeten geven "opdat zij des te beter hunne taak van provisor zouden kunnen vervullen"29. Van der Kluit schrijft in Zutphen30 over het vertrek van het Gasthuis uit de Spie gelstraat en noemt als reden de grote armoede in de stad en de pestepidemieën die stad en land hebben geteisterd. De fusie tussen het Oude Gasthuis en het Nieuwe Gasthuis is dus min of meer ge boren uit armoede. Met het vertrek naar de Nieuwstad staan opnieuw belangrijke gebouwen in de stad leeg. Iets dat zich de eeuwen door blijft voordoen! De Broederschappen In de tentoonstelling hebben archiefstuk ken van de Sint Anthonie Kleine Broe derschap, niet ontbroken. Een lijst met leden die schietoefeningen houden ligt zo open dat iedereen die het oude schrift beheerst, leest van het schieten op de papegaai. De Sint Anthony Broederschappen en de Sint Anna Broederschap. Oude instellin gen die hun stempel gedrukt hebben op de geschiedenis van Zutphen. Mevr. Engelen noemt ze "een voor de 15e eeuw typisch half wereldlijk, half geestelijk gilde, dat zoowel schuttersport als liefdadigheid beoefende". Dat klinkt nogal vreemd in onze oren van de 21ste eeuw. De Sint Anthony Kleine Broederschap heeft, zoals in meer steden ook een an dere benaming gekend: Sint Anthony Schuttengilde. Na de Reformatie van Zutphen wordt de schietbaan gerepareerd en gaat het leven van daarvoor eigenlijk weer gewoon door. Alleen het schieten verdwijnt van lieverlee en ook de Kleine Broederschap gaat zich meer richten op de liefdadigheid31. Uitgebreid staat de krant stil bij de ver zameling glazen van de Sint Anthonie Kleine Broederschap. Die collectie laat zien dat elk lid van het gilde zijn eigen glas heeft gehad. Qua vorm is er niet veel verschil, we! als het gaat om de grootte en de inscriptie. Verder wordt een "heel oud aanteeken- boekje" van de Sint Anna Broederschap genoemd. Uit de huidige beschrijvingen van dit archief wordt niet duidelijk wat daarmee bedoeld wordt. 27 Inv.nr. 121 van de in noot 2 genoemde inventaris. 28 Zie hierover Van der Kluit, Ziek zijn in Zutphen1268 tot 1900. 29 Gimberg, "Armenzorg te Zutphen in de Middeleeuwen". In: Bijdragen en Mededelingen Cel re XX, 115 30 Van der Kluit, 'Het Vreemde of Diaconieweeshuis' in Zutphen (2000)19e jr, 51-79 31 Het is wat kort-door-de-bocht geformuleerd. Voor meer informatie kunt u het boekje De Sint Anthony Broederschappen in Zutphen - Een aanvulling raadplegen.

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2004 | | pagina 24