mijnheer De Buhat met mij ophadhoe sjiek ik gekleed ginghoe frank en vrij ik me gedroeg. Hij was het er helemaal mee eens dat ik me toelegde op zoiets lof waardigs als de wiskunde en niet meed eed aan de uitspattingen van de andere soldaten. Hij wist echter niet dat ik nauw verwant was met zijn nichtmevrouw de La Curée. Misschien hoopte hij wel me tot Calvijn te kunnen overhalen. Ik beviel hem zozeer - hij vertelde dat aan wie het maar horen wilde - dat hij zei te hopen dat hij mij tot zijn vrienden mocht rekenen. Zoals u zich wel kunt indenkendacht ik er niet over de eer die hij mij betoonde af te slaan. Al evenmin wees ik het aanbod af dat hij me vervolgens deednamelijk dat hij mij de horologeographie zou lerenof tewel de methode om op allerlei manie ren met een kwadrant de hoogte van de zon te meten. In slechts een paar dagen wist hij mij te leren wat zelfs de slimste wiskundige van Holland mij niet in en kele maanden zou kunnen eigenmaken en de goede man was uitermate tevreden over de voortgang van zijn leerling. Ik weet eigenlijk niet of ze niet samens panden,mijnheer De Buhat en hij, om me te perverteren en mij tot het huge- nootse geloof over te halen. Hoe dan ooktelkens weer gaven ze me boeken van Calvijn en van Du Plessis-Mornay33 te lezenen ze vielen me voortdurend lastig met het Mystère d'iniquité34 en de werken van Sint-Aldegonde.35 In zijn grote goe dertierenheid beschermde Cod mij in die zo gevaarlijke situatiezoals hij het bij eerdere gelegenheden al zo vaak had ge daan. Al hun pogingen liepen dan ook op niets uit. Hoewel ik toen bepaald niet een vurig katholiek wasmoest ik niets heb ben van hun betogen of van die van hun patriarchen.36 Ik zei hun vaak dat ik heel goed onderscheid wist te maken tussen het geloof en de zeden van onze pries ters, et dat ik nooit afstand zou doen van mijn geloof, dat zowel hun voorouders als de mijne hadden beleden. Op die ma nier wist ik me eruit te redden, want ik ben nu eenmaal geen groot theoloog en niet echt opgewassen tegen hun sofismen. Maar ik zal u toch nog even vertellen wat de duivel uitvoerde om hun plannen te ondersteunen. Ik was ingekwartierd bij een eerzaam koopman, aan wie ik een nogal forse huur voor mijn kamer betaalde, of schoon hij verplicht was me gratis te huisvesten.37 Hij had mijn kamer dan ook goed ingericht, en gedroeg zich uitermate voorkomend en beschaafd. Nooit viel hij mij lastig over de maandelijkse huur. In mijn kamer had hij een schilderij38 opge- Noten: 33 Philippe de Mornay, heer van Plessis- Marly (1549-1623), meestal Duplessis- Mornay genoemd was een intellectueel leider van de Franse protestanten. Hij pu bliceerde in 1598 een traktaat over het avondmaal onder de titel De l'fnstitution, usage et doctrine du saint sacrement de l'eucharistie en l'Église ancienne: com ment, quand et par quels degrez la messe s'est introduite en sa place (La Rochel Ie, 1598) dat al spoedig een van de belang rijkste werken in de twistgesprekken tussen de katholieken en protestanten werd. 34 Eveneens van de hand van Duplessis-Mor- nay was Mystère d'iniquité, c'est-a-dire I'- Histoire de la Papauté, oorspronkelijk in het Latijn geschreven, in Franse vertaling verschenen te Saumur bij Thomas Portau in 1611In dit geschrift, gericht tegen de geleerde werken van kardinaal Beliarmi- nus en Baronius, wil Duplessis-Mornay be wijzen dat het pausdom ongelijk heeft. Protestantse naamgenoten van de drukker uit Saumur vestigden zich later overigens in Zutphen, wellicht verwanten. 35 Philips van Marnix, heer van Sint-Aldeg onde (1538-1598), burgemeester van Ant werpen en raadsman van Willem van Oranje, schreef met name enkele apologe tische werken, o.a. het zeer populaire, sati rische en scherp antikatholieke Byenkorf (1569), alsmede het Tableau des différends de la religion, postuum gepubliceerd in 1599-1605. 36 Bedoeld zijn natuurlijk grote auteurs als Calvijn, Beza, Duplessis-Mornay, en ande ren. 37 Voor de gedwongen inkwartiering van de militairen ontvingen de burgers van de overheid namelijk een vergoeding, het zo genaamde serviesgeld. 38 De tekst geeft hier vtableau'. In plaats van een schilderij kan dit echter ook een inge kleurde prent betekenen. 19

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2001 | | pagina 21