valt op te maken dat het hier vermoede lijk ging om een ingekleurd exemplaar van een bekende prent, die het bijbelse thema van 'de brede en de smalle weg' verbeeldt (Matteüs 7: 13-14).5 Dat thema was erg populair in de tijd van de gods diensttwisten, omdat het heel aanschou welijk aangaf welke partij aan de goede kant stond en welke aan de verkeerde. Gewoonlijk liepen de katholieken dan over de brede weg naar de hel, en de protestanten over de smalle, hemel waarts. Gravures met dit thema fungeer den als echte 'leesprenten'. De talloze beeldende details gaven als het ware aan schouwelijk onderricht in de geschiede nis van kerk en geloof en prentten de kij ker normen en waarden in. Dat alles werd dan ook nog eens uitgebreid uitge legd in de uitvoerige tekst onder de prent. Het zijn dan ook bijna altijd prenten van groot formaat, waarbij de langste zijde één meter of meer telt. Ook in de omgeving van Zutphen circu leerde dat thema. Zo weten we dat de protestantse etser en drukker Joannes van Doetecum in 1583 te Deventer zo'n prent uitgaf.6 Deze prent komt echter niet goed overeen met Goulas' beschrijving. Die herkennen we veeleer in de gravure die Robert de Baudous rond 1600 maakte naar een tekening van Nic. Anglois. Bau dous' prent is zo groot dat ze, inclusief de verklarende tekst die eronder is geplakt, het formaat van een fors schilderij heeft: bijna twee meter (1,925 m) bij 63 centi meter. Ze bestaat dan ook uit drie aan el kaar geplakte vellen. Zo'n kolossale, rijk gevulde prent kan heel goed als belang rijkste versiering van een kamer hebben gediend, zoals Goulas suggereert. Grote prenten werden vaak op de muur geplakt, bij wijze van behang. Dat verklaart hun zeldzaamheid, want eenmaal opgeplakt moesten ze later van de muur worden ge scheurd, overgekalkt of met andere pren ten overgeplakt. Van Baudous' prent is zowel een exem plaar met Franse tekst als een met Neder landse tekst bekend.7 Laatstgenoemde draagt de titel: Tafereel oft onderwiisinge der eenvoudige, voorstellende de twee verscheyden religien, d'eene de pause- licke religie de welcke valsch is ende in de welcke den breeden wech is die tot der verdoemenisse leydt van den welcken men moet afwiicken, ende d'andere de christelicke religie de welcke waerachtich is ende daer den engen wech is, leydende tot het hemelsche lerusalem in den welc ken men moet gaen, ende vol herden tot ten eynde toe. De Zutphense koopman kan natuurlijk zowel de Franse als de Ne derlandse versie in bezit hebben gehad. Het bewaard gebleven Franse exemplaar is ingekleurd, zodat het op een schilderij lijkt. Ook Goulas heeft het over een ge kleurde prent. Dat was bij zulke grote voorstellingen kennelijk gebruikelijk, al was het maar om de decoratieve waarde. Uit Goulas' verhaal leren we in elk geval dat de druk om zich te bekeren die voort durend op hem werd uitgeoefend, hem geleidelijk aan te sterk werd. Hoewel hij zich omringd wist door een hecht net- Noten: 5 Zie over dit thema: R.P. Zijp, vDe "brede en de smalle weg", een alternatief door de eeuwen heen', in: Vroomheid per dozijn. Tentoonstellingscatalogus Rijksmuseum Het Catharijneconvent (Utrecht, 1982), pp. 35-42; Daniel Horst, vDe Smalle en de Brede Weg als protestants thema in enkele unieke 16de-eeuwse prenten', in: Bulletin van het Rijksmuseum, 47 (1999), pp. 3-19. 6 Horst, sDe Smalle en de Brede Weg', p. 5 12, met afb. 7 De Nederlandse versie (Rotterdam, Atlas van Stolk) is afgebeeld en beschreven in NDe religie in de Republiek omstreeks 1609', in: De kogel door de kerk. Tentoon stellingscatalogus Centraal Museum Utrecht (Utrecht, 1979); Horst, vDe Smalle en de Brede Weg', pp. 16-17; Frederik Muller, Beredeneerde beschrijving van Ne derlandse historieplaten, zinneprenten en historische kaarten, I (Amsterdam, 1863; herdr. 1970), p. 66, nr. 430. De Franse versie is afgebeeld en beschreven in de ca talogus Religions et traditions populaires. Musée national des arts et traditions popu laires, 4 décembre 1979-3 mars 1980 (Pa rijs, 1979), pp. 166-168, nr. 604. Ik dank mw. Tanja Kootte van Museum Catharijne convent, die mij op deze twee versies wees. 14

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 2001 | | pagina 16