Derk Jansen Het is goed dat dr. D. Jansen uit Oenkerk het licht laat schijnen op het spiritisme. Goedomdat er zo weinig over bekend is. Maar ook om na te gaan of het in Zutphen wortel geschoten heeft. Merkwaardigerwijs stuit hij in zijn onderzoek op de Doopsgezinde predikant van Zutphends. S.D.A. Wartena. Een man die zich in zijn Zutphense jaren zou hebben beziggehouden met het spiritisme. Hoe het verhaal de wereld in kwam en er weer uitgeholpen wordtleest u in onderstaande bijdrage. Het is niet bekend of het - moderne - spiri tisme in Zutphen ooit veel aanhangers heeft gekend. Het verschijnsel, dat sedert 1848 Amerika min of meer veroverde, be reikte een tiental jaren later, voornamelijk via Engeland, ook onze contreien. Er ont stonden diverse spiritistische verenigingen en seance-kringen, voornamelijk in het westen des lands.1 Het spiritisme was aanvankelijk een uiterst serieuze zaak: de veelal uit de hogere standen afkomstige aanhangers - zij noemden zichzelf bij voorkeur onderzoekers - wensten in een ogenschijnlijk door het positivisme ge stempelde wereld op zoek te gaan naar de zekerheid van een leven na de dood. Soms verwerd het spiritisme in deze kringen echter tot een gezelschapsspel, waarvoor uitnodigingen werden verzonden die mededelingen bevatten als: "Er zal met de tafel gedanst worden". Een stap verder was de democratisering van het verschijnsel. Vrij spoedig werd er in alle lagen van de bevolking overgegaan tot "tafeldans" en "glaasje-draaien". In deze sfeer kon soms de opvatting ont staan, dat het spiritisme zijn "duizenden versloeg".2 Van dit alles merken we in Zutphen niets. Daar ontstond geen afdeling van de Spiriti- sche Broederbond Harmon ia, noch werden er, bij mijn weten, seance-kringen van enige betekenis gevormd. Desalniettemin was er in de IJsselstad aan het begin van de 20e eeuw iemand, die zich in het spiri tisme verdiepte en er aanhanger van werd, namelijk de Doopsgezinde predi kant S.D.A. Wartena.3 Sjoerd Dirk August Wartena (1871-1953) Wartena, predikant sedert 1894, bracht bijna zijn gehele ambtelijke loopbaan in Friesland door. Zijn Zutphense periode vormt daarop de enige uitzondering: hij diende daar de Doopsgezinde Ge meente van 1902-1909. De uit een echt mennistengeslacht stam mende predikant deed zich hier kennen als een aanhanger van het vrijzinnig mo dernisme. Hij was onder andere lid van de Nederlandsche Protestanten Bond en publiceerde in het tijdschrift Teekenen des Tijds. In deze tweemaandelijks ver schijnende periodiek, die van 1899-1919 bestond, kwam op populair-wetenschappe- lijke wijze de volle breedte van het vrijzinnig-moderne gedachtengoed aan bod, met andere woorden zowel radicale modernen van de linkerzijde, bijvoorbeeld de hervormde predikant G.A. van den Bergh van Eysinga, wiens broer H. W. Ph. E. sedert 1896 te Zutphen stond, als rechts-modernen (de zogenaamde Mal contenten) kregen hier een stem.4 Het is overigens wel merkwaardig dat er in dit tijdschrift over een verschijnsel als het Ds. Wartena en het spiritisme

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1999 | | pagina 9