van professor Oppermann de staf over de
zekerheid die de oude acten over het ont
staan van kerk en stad leken te geven. Hij
maakte korte metten met het toenmalig
geschiedverhaal: alles wat de oude schrij
vers hadden geproduceerd was vals, en
van de geschiedenis van het oude
Zutphen bleef niet veel meer over. De be
ruchte 'Zutphense falsa' hebben genera
ties geschiedenisstudenten gebiologeerd
en - het moet gezegd - de geschiedenis
van onze stad niet altijd goed gedaan.
Oppermanns hyperkritiek is thans achter
haald. We hebben geleerd allerlei ni
veaus en dimensies te zien achter de
blote tekst die hem zo intrigeerde. En er
zijn nieuwe methoden, theorieën en we
tenschappen opgekomen. Naast teksten
zijn beelden en materiële relikten, de
stadsarcheologie, het landschap en de
stedebouw, even belangrijk gebleken als
bronnen voor het geschiedverhaal.
Toch was die fase van afbraak heilzaam,
want ze heeft het mogelijk gemaakt dat
we weer met een frisse blik naar de oud
ste geschiedenis van Zutphen zijn gaan
kijken, zonder al te veel gehinderd te
worden door vastgeroeste beelden en tra
dities. Ze heeft ruimte gemaakt voor de
nieuwe benaderingen die u in dit boek
zult aantreffen: archeologie, bouwge
schiedenis, kunstgeschiedenis, liturgiege
schiedenis en cultuurgeschiedenis geven
tezamen een wezenlijk nieuw, veel rijker
beeld van het ontstaan van de kerk, haar
ontwikkeling en functies, en haar plaats
in de stedelijke gemeenschap, dan we ge
wend waren.
De manier waarop we nu naar de Sint-
Walburgiskerk kijken verschilt dan ook
volkomen van die van honderd jaar gele
den. Het boek dat nu verschijnt, vormt
daar de weerslag van. Het is zeker nog
niet volmaakt, en ook niet compleet,
want niet voor alle aspecten waren ken
ners beschikbaar. Bovendien weet elke
historicus dat het verhaal dat erin wordt
verteld minstens op onderdelen al spoe
dig weer zal worden aangevochten. Maar
het weerspiegelt wel wat we met de hui
dige stand van de historische weten
schappen op verantwoorde wijze over de
Sint-Walburgiskerk kunnen vertellen.
Dat verhaal is er een van genegenheid en
liefde. Wie van Zutphen houdt, houdt
27