Internationale architectuurelementen Bij de behandeling maakt Kolks denk beeldige reizen van Rome naar Meche- len, Gent, Haarlem en Doornik om met name gelijksoortige toepassingen van driehoekige en segmentvormige frontons op het spoor te komen. Daarbij gaat het om toepassing bij vensterassen. Zelfs het verre Jordanië passeert de revue! Vreemd genoeg noemt Kolks niet het wel wat latere, maar toch qua gevelarchitec tuur verwante huis "Von Hülst", Buss- hook 9 te Legden in Münsterland, waar de vier vensters op de begane grond drie hoekige frontons van zandsteen bezitten. Dit bouwwerk dateert uit 1 677.4 De kwab-ornamentiek komt ook veel voor in Noordduitse steden als Hamburg en Bremen: typerend voor protestantse re gio's. De pastorie in Neuenhaus, gebouwd in 1684 (zie tekst hiernaast). Beperkte visie Uitputtend zijn de vergelijkingen van Kolks niet: behalve de al genoemde Ol- denzaalse gevels noemt hij niet de pasto rie uit Neuenhaus (1684) en geen gebou wen van Hellenraet en eventuele navol gers in Zutphen.5 Dit kan berusten op het Twentse kader van zijn opstel, waardoor hij enigszins te rughoudend schrijft. Toch doet Kolks op deze wijze geen recht aan de kunsthistorische context van het Deldense Reigershuis, dat vooral in de ornamentiek afwijkingen van andere Twentse burgerhuisgevels uit dezelfde pe riode vertoont. a. Emond Hellenraet De verwantschap met gevels van Hellen raet is onloochenbaar. Engelbert ter Kuile behandelde toch al in 1957 de figuur en architectuur van Emond Hellenraet in de Graafschap Zutphen. Ter Kuile schrijft: "De bouwtrant van Hendrick de Keyser volgt hij in letterlijke en figuurlijke zin uit de verte".6 To eschrij vingen Op goede gronden twijfelt deze uit Al melo afkomstige hoogleraar in de archi tectuurgeschiedenis aan de toeschrijving van de sterk Noordhollands getinte bur gerhuisgevel (sterk gerestaureerd) Hout markt 70 aan Hellenraet - dit moet echt een andere architect geweest zijn.7 Kwahstijl Het feit dat de kwabstijl toch iets anders is dan de Hollandse Renaissance had kunsthistoricus Kolks moeten beseffen. In de dikke "Van Dale" staat immers te le zen: "kwabornament, kwabachtig orna ment in relief, in 't bijzonder eigen aan de barok."8 Dezelfde bron verklaart het begrip manië risme helder: "stijlperiode in de Europese beeldende kunst en bouwkunst tussen Re naissance en Barok, gekenmerkt door het streven naar een decoratief spel van be- wegingen en contrasten Irmscher zegt: "Am haufigsten kommt das Teig- und Knorpelwerk nördlich des 2 9

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1998 | | pagina 4