Kort en goed: de bronnen vertellen ons dat op de kroon in de Sint Walburgiskerk van Zutphen de namen te lezen zijn van Jezus, Maria en de (twaalf) apostelen. Maar... Dit is onjuist. Op de kroon staan de na men te lezen van Jezus en Maria en van twaalf apostelen, maar niet van de (twaalf) apostelen. Enkele jaren geleden werd ik uitgenodigd om voor de Historische Vereniging Zut phen een inleiding te houden over "een facet van de Walburgskerk". Om wat bij mijn leest te blijven, koos ik voor het on derwerp: De apostelen in de Sint Walbur giskerk. In de voorbereiding interesseerde mij even de vraag naar een mogelijke vaste volgorde van de apostelen. De rijen apostelnamen in de evangeliën (Matth. 10:1-4; Marcus 3:16-19; Lucas 6:13-16) en in het boek Handelingen (Hand. 1:13) kennen een telkens verschillende volg orde. Maar misschien was er in de Sint Walburgiskerk een eigen volgorde in ge bruik. Vergelijking van de volgorde van de apostelnamen op het koperen vont (aan de hand van hun 'rugnummers'), in het ensemble aan het gewelf van de hui dige Credokapel en op de kroon gaf ech ter geen enkele aanwijzing voor een 'Zutphense' volgorde. Toch leverde dit onderzoekje een opmerkelijk feit op. Bij de kroon staande noteerde ik de daar voorkomende namen twee keer - steeds beginnend bij Petrus: een keer met de klok mee en een keer tegen de klok in. Zoals gezegd: een aanwijzing voor een volgorde vond ik niet, maar wel ontdekte ik dat één van de apostelen ontbrak. Op de kroon staan namelijk te lezen de na men van Jezus en van Maria en daarnaast de naam van Paulus - vaak als dertiende apostel gerekend - de namen van tien van de door Jezus geroepen apostelen én de naam van Matthias, de apostel die na de Hemelvaart van de Heer gekozen werd om de plaats in te nemen van Judas Iskariot, wiens naam ontbreekt. Maar van de oorspronkelijke twaalf apostelen ont breekt er - behalve Judas Iskariot - dus nóg een! het gaat om S Jacobus Minor, de zoon van Alpheüs. De vraag is Het is nauwelijks voorstelbaar dat de naam van deze apostel nooit een plaats heeft gehad in de kroon. Er moet dus iets met die naam zijn gebeurd. Deze kroon roept - net als vergelijkbare kronen - ons het beeld in herinnering van het hemelse Jeruzalem. Dat beeld wordt in het laatste bijbelboek, Openbaring, beschreven. In Openb. 21:14 is er sprake van een om muurde stad, van een muur die twaalf fundamenten heeft waarop de namen van de twaalf apostelen en van het Lam staan. Het is dus hoogst aannemelijk dat eertijds de naam van Jacobus Minor gewoon ver meld was op de kroon. Even aannemelijk is het dat oorspronkelijk de namen van Jezus en Maria met op de kroon voorkwa men. Dat er voor Paulus een plaatsje is ingeruimd, valt te begrijpen; hij wordt vaak als dertiende apostel gerekend en opgenomen in de rij van apostelen. De vraag is dus: hoe komt het dat de naam van Jacobus Minor niet voorkomt en de namen van Jezus en Maria wel? Een hypothese In de verschillende bronnen is veelvuldig sprake van wijzigingen op grond van be schadigingen. Zo kom ik tot mijn voorlo pige veronderstelling. Oorspronkelijk heeft de onderste, twaalf- zijdige band de namen vermeld van de twaalf leerlingen die zijn opgesomd in de lijst van Handelingen 1:13. Daarbij ook de naam van Paulus. Op enig moment in de geschiedenis zijn de letters van de naam van S Jacobus Mi nor uiteengevallen, losgeraakt. Daarmee is de naam van deze apostel losgeraakt van de namen van zijn collega's, boven- dien raakten enkele letters daarbij be schadigd. Toen is er met die losse letters 'gepuzzeld'. En, misschien wel omdat er toch al een Jacobus voorkwam, namelijk Jacobus Maior, zo kwamen de namen van Jezus en Maria "te voorschijn". 14

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1997 | | pagina 16