van Lateranen (1179) toegekend aan de le- prozengemeenschappen in het Westerse christendom.28 De enige voorwaarde was dat de pastoor van de parochiekerk hier door geen inkomstenderving zou onder vinden en schadeloos zou worden gesteld. Vreemd genoeg kwam deze financiële re geling tussen de pastoor van Warnsveld en het stadsbestuur van Zutphen over de mis vieringen in de kapel op "de Worf" pas in 1490 tot stand.29 Deze regeling maakt het een en ander duidelijk over de godsdien stoefening in de kapel. Vlak voor iedere mis zou men de klok mogen luiden. Twee maal per week zou de priester de mis op dragen: op donderdagochtend om zeven uur en op zondagochtend om zeven of acht uur. Tijdens de zondagse misviering zou de priester aan de leprozen het credo voorzeggen en de heiligedagen voor de ko mende week afkondigen. Hij zou boven dien het wijwater zegenen en de leprozen ermee besprenkelen. Iedere leproos in het huis was verplicht de mis staand of zittend bij te wonen, tenzij de ernst van de ziekte dit praktisch onmogelijk maakte. De pries ter beschikte in 1453 over een vergulde miskelk met een kelkdoek, twee kruiken, een kanten misgewaad en een priester kleed van groen laken, vijf stukken altaarla- ken en een klein missaal.30 Hij werd door het stadsbestuur aan de bisschop voorge dragen.31 Dankzij de aparte misvieringen in de ei gen kapel bleven de leprozen tot de chris telijke geloofsgemeenschap behoren en waren ze niet van de zielzorg verstoken. Ook op andere wijze werd de religieuze band met de gezonde gelovigen in stand gehouden. De leprozen op "de Worf" werden beschouwd als middelaars tussen de gezonde bevolking en God. De gegoe de stedelingen schonken, bij voorkeur in hun testament, goederen en renten aan de leprozen, in ruil waarvoor de zieken ge beden richtten tot God voor het zieleheil van hun begunstigers. Deze gedachte vormde in 1490 voor de pastoor van Warnsveld een belangrijke overweging om in te stemmen met de misvieringen in de kapel. Dit werd de plaats waar de le prozen konden bidden voor het zieleheil van alle goede mensen die een aalmoes hadden geschonken.32 In het archief van "de Worf" is dan ook een aantal schen kingsbrieven bewaard gebleven. Samenvattend: in de middeleeuwse religi euze beeldvorming kon de leproos grof weg worden beschouwd als een "onrei ne" zondaar wiens ziel overdekt was met doodzonden, maar tevens als een door God uitverkorene. Enerzijds betekende dit GA mU Aft™ Detail van een bladzijde uit het Caertenboeck van Thomas Witteroos, met het klooster Galileen en het leprozenhuis De Worf. (Collectie Stadsarchief Zutphen) 6 •""l" fff Hf- CiUm rflltr t tmssl il'4 '/ffi Wilt ft' WK- =^3 j. - m 'V

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1994 | | pagina 8