naar zo'n vermelding, begonnen met het jaar 1488, leverde een flinke rij van 23 schenkingen op bij eerste missen. Daaronder een predikheer uit het klooster en drie franciscanen, die naar Galileeën aan de Warnsveldse- weg gingen. De naam Ten Oever komt niet voor; wel alle bekende Zutphense families als Kreynck, Schimmelpennink, Yseren, Van Vreden. Er zijn twee priesters waarvan de fami lienaam niet werd genoemd: 'des costers sohne' (1497) en 'griffiers sohne' (1512). Als met 'griffier' de stadssecre taris wordt bedoeld was die zoon niet Johannes ten Oever. Secretaris sinds 1503 was name lijk Meester Dire van Steenre. Zijn zoon Andreas werd inder daad kanunnik en deken. Blijft eventueel over de kosterszoon. Wat verder de voorstelling op de memorietafel betreft: De bis schop die werd afgebeeld is zonder speciaal attribuut, afge zien van het kruis. Dat maakt het moeilijk hem te plaatsen. Hij heeft geen kromstaf maar een kruisstaf. Er lijken twee mo gelijkheden in aanmerking te komen. De kruisstaf zou kunnen verwijzen naar een aartsbis schop. Die had het recht in pro cessies een kruis voor zich uit te laten dragen met het corpus naar zich toe gericht. Als be kend was op welk altaar Johan nes ten Oever als vicaris diende was de aartsbisschop mis schien te identificeren. Aange zien het aantal bisschoppen aan wie een vicarie was gewijd zeer beperkt is - de meeste van de 35 altaren waren van apostelen, martelaren, of vrouwen - lijkt een keus te moeten worden ge maakt tussen St Nicolaas, St Olaf en St Lambertus. De Noorse St Olaf wordt altijd als koning afgebeeld met scepter en rijksappel. St Lambertus wordt meestal afgebeeld met een bisschopsstaf, plus een boek, een pijl, een lans of soms met een beer en hij draagt om de schouders de zgn. 'rationale' die aan vorst-bisschoppen van Luik zijn voorbehouden. Blijft over St Nicolaas. Hij had in Zutphen al een altaar in 1302 en nog steeds in 150017. Mocht blijken dat een van de kanunni ken vicaris op het altaar van St Nicolaas is geweest dan zal deze zijn bedoeld. Een tweede, en meer waar schijnlijke mogelijkheid is dat de H. Philippus werd afgebeeld. Zijn attribuut is een kruis18. Als ergens een complete rij apostelen wordt afgebeeld is de apostel met het kruis Philippus. Hij staat, met kruis en in dezelf de kleding als hier, afgebeeld op het schilderij door Joos van Cleve: De dood van Maria (München; Alte-Pinacotheek; reproductie onder andere bij G. Knuttel (zie noot 18). Engel- bert Kirschbaum S.J. vermeldt bij de iconografie van Philippus: Vor allem als individuelies Attri- but das Kreuz oder der Kreuz- stab, beide werden ab Ende des 13. Jahrhunderts geradezu obli- gatorisch. Der haufig vor- kommende Kreuzstab lauft im Vorkommen mit den übrigen Kreuzvarianten synchron, um ab Ende des 15. Jahrhunderts zunemend zu dominieren19. Daarbij komt dat Philippus de zelfde feestdag heeft in de kerke lijke kalender als Walburgis: nl. 1 mei. Op die dag telden de af laten die men in de Walburgis- lcerk kon halen dubbel en het gaat hier om een memorietafel. Een identieke afbeelding van een bisschop met een kruisstaf staat afgebeeld als illustratie bij het boek Genesis van de hand schriftbijbel van de Meester van Evert Zoudenbalch20. Deze was in 1460 kanunnik van de Utrechtse kathedraal en gaf op dracht tot het maken van die bijbel. De kunstenaar is naar de opdrachtgever genoemd. Bij de uitbeelding van de zeven schep pingsdagen uit Genesis staat Evert Zoudenbalch in een acht ste miniatuur afgebeeld als op- 62

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1993 | | pagina 8