Christiaan te Strake A1 in de 15e eeuw was er binnen de Rooms-Katholieke Kerk sprake van hervormingsbewe gingen. Misstanden kwamen overal voor - in kerken en kloos ters werden de regels steeds minder strak gevolgd. Binnen de bedelorden rees verzet tegen deze ontwikkelingen. Mede door de verspreiding van de denkbeelden van Geert Gro te, die in deze omgeving veel in vloed had, heeft men ook in de Zutphense kloosters pogingen gedaan om de teugels aan te ha len. Deze zogenaamde obser vantie-beweging streefde, zoals beschreven is in de bijdrage van R. Hermans, naar een leven vol gens strengere regels. Vanaf het begin van de 16e eeuw nam het protest tegen de wanpraktijken van de kerk toe. Men verzette zich meer en meer tegen - onder andere - de 'questen' van het bisdom. Hier bij trokken bedelmonniken door het bisdom met relikwieën en aflaatbrieven. De mensen gaven hier veel geld voor, onder meer voor hun zieleheil en het afko pen van hun zonden. Een aan zienlijk deel van de opbrengst, bestemd voor onderhoud en uitbreiding van de Dom in Utrecht, verdween echter on derweg. In 1522 werd in Zut- phen voor het eerst tegen deze praktijken geprotesteerd. Op 31 oktober 1517 spijkerde Maarten Luther in Wittenberg zijn 95 stellingen aan de poort van de slotkapel. Deze gebeurte nis neemt men over het alge meen als startpunt van de Re formatie. De ideeën van Luther, die zich ook tegen de aflaathan del verzette, werden daarna langzaam maar zeker verspreid. Ook in Zutphen groeide de aan hang, al is deze tot het einde van die eeuw nooit massaal geweest. In oktober 1522 werd Hendrik van Zutphen, afkomstig uit Ant werpen waar hij prior van een Augustijnerklooster was ge weest, door de franciscanen we gens vermeende lutherse ketterij voor de rechter gedaagd. Hij vertrok daarop naar Duitsland waar hij in 1524 alsnog als ket ter werd verbrand. In de Nederlanden was de ver volging van de ketters vooral in handen van het centraal gezag in Brussel en van de Kerk. Van af 1520 werden steeds scherpere plakkaten tegen de andersden kenden uitgevaardigd door Ka- rel V en Philips II. Ook in Zut phen verloren mensen het leven vanwege hun afwijkende ge loofsovertuiging. Zo werd op 30 maart 1549 Cornelia Plucken- roese, weduwe van een oud-rec tor van de Latijnse School, door de beul Engelbert in een ver zwaarde zak gebonden en ver dronken in de IJssel. Zij had aan de ingehuurde Zwolse inquisi teur Grouwel bekend dat zij zich had laten wederdopen door de bekende doperse voorganger Adam Pastor. Zij waren aanwe zig geweest bij een bijeenkomst met 12 anderen in een huis aan de Schupstoel. Overigens was deze verdrinkingsdood voor haar een 'begenadiging'. Omdat zij boete had gedaan en zich had gebeterd, ontkwam ze aan de brandstapel, de gebruikelijke straf. De stadsrekeningen vertel len precies wat Grouwel en En gelbert kregen voor hun werk zaamheden. De wederdopers werden be schouwd als de meest radicale onder de hervormingsgezinden, vandaar dat er, ook door luthe ranen, hard tegen hen werd op getreden. Overigens werd de doodstraf slechts bij uitzonde ring voltrokken. Vaker werden de verdachten gedwongen hun leven te beteren en weer in de schoot van de Kerk terug te keren. Na 1560 overspoelde een twee de 'hervormingsgolf de Noor delijke Nederlanden. Naast de ideeën van Luther en de we derdopers, vonden nu ook de ideeën van Johannes Calvijn een aanzienlijke aanhang. Het calvi- 51 Be reformatie in Zutphen

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1993 | | pagina 29