tijd die het gezamenlijk met de
broeders genoot. Hoewel Arnol-
dus Voet nog diverse pogingen
in het werk stelde om deze
'coup5 ongedaan te maken,
slaagde hij daar niet in. Het
klooster bleef vast in handen van
de hervormingsgezinde obser
vanten.
Deze hervorming betekende
evenwel geenszins dat voortaan
de conflicten met het kapittel
van St Walburg definitief voorbij
waren. Het uitoefenen van de
zielzorg bleef ook in de tweede
helft van de 15e eeuw de voor
naamste bron van spanning. In
1488 leidde dit opnieuw tot een
heftige confrontatie. Nu was het
het stadsbestuur dat optrad als
bemiddelende instantie. Op 15
december 1489 legden predikhe
ren en kapittel hun ruzie bijEr
werden nieuwe afspraken ge
maakt over taken en bevoegdhe
den. Zo eindigde de 15e eeuw
zoals zij begon: met een werk
baar compromis tussen beide
partijen. Daarmee kwam tevens
een einde aan de grote botsingen
tussen deze religieuze instellin
gen.
Weliswaar bleek in de 16e eeuw
zo nu en dan nog wel eens wat
irritatie te bestaan, vooral over
het recht van begraven, maar dit
leidde nooit meer tot ruzies zoals
in 1390 en 1488. Het waren nu
andere factoren die bepalend
50
j ZyTFKEN
zouden zijn voor het lot van de
predikheren in de stad. De ver
overing van Zutphen door de
Staatse troepen tijdens de Op
stand op 15 juni 1572, had mede
tot gevolg dat het klooster van de
broeders zwaar werd beschadigd
en geplunderd. Deze vernieling
luidde het definitieve einde in
van 300 jaar aanwezigheid van
de predikheren in de stad. Hoe
wel nog in november 1572 de
Spaanse troepen Zutphen her
overden en de broeders veilig
konden terugkeren, was deze si
tuatie maar van korte duur. In
juli 1579 waren de predikheren
opnieuw gedwongen de stad te
verlaten, voor het overgrote deel
om nooit meer terug te keren.
De aansluiting van Zutphen bij
de Opstand, in mei 1591, bete
kende het definitieve exit voor de
dominicanen. De bezittingen
werden geconfisceerd en uitein
delijk onder het beheer gesteld
van de Gedeputeerden van het
Kwartier Zutphen. Hoewel de
broeders zelf waren verdwenen,
bleef het kloostercomplex getui
gen van hun roemruchte ge
schiedenis. De Broederenkerk,
het dormitorium en het refter
doen dat vandaag de dag nog
steeds. Al 700 jaar.