overleden begunstigers.
Ook de ruimte onder de toren
had een functie in de liturgie. In
de beschrijving van de verplich
tingen van de leden van de
broederschap van St Walburgis
is te lezen dat de leden tijdens
de introïtus (intredezang) van
de dodenmis zich naar de toren
moesten begeven en daar moes
ten wachten terwijl er voor de
overleden geluid werd. Daarna
werd een commendatio gehou
den in het benedenkoor, vervol
gens begon de requiemmis.
Uit deze korte beschrijving van
enkele elementen van de mid
deleeuwse eredienst in de Wal-
burgskerk is duidelijk dat de
kerk op een andere manier werd
gebruikt dan nu. Processies,
aparte plechtigheden vooral
voor de doden, bezoek aan alta
ren op diverse plekken in de
kerk, en in de crypte bij bijzon
dere gelegenheden, veel klokge
lui gaven de liturgie een grote
variatie en rijkdom. Van de 're
gieaanwijzingen' kunnen we
maar weinig meer terugvinden.
Met behulp van anderssoortige
aanwijzingen is hier en daar iets
te reconstrueren. Van de muziek
voor de koorzang is in Zutphen
daarentegen relatief veel be
waard gebleven, alle koorzang in
gregoriaanse of daar tegenaan
leunende vormen. Deze muziek
klonk in continue ontwikkeling,
zeker zeven eeuwen lang, vanaf
de stichting van de allereerste
kerk tot aan het eind van de 16e
eeuw.
Met de intrede van de Reforma
tie werden het kapittel en de vi-
carieën afgeschaft. De bezittin
gen werden geseculariseeerd,
door de overheid in beslag geno
men. De altaren werden wegge
broken, de gregoriaanse muziek
verstomde. Het zou 400 jaar du
ren voordat op 25 februari 1990
de Hymne en Sequentie van St
Walburgis opnieuw in de Wal-
burgskerk zouden klinken.