3 In de 18e eeuw werden grote hoeveelheden Chinees porse lein, van 'losse' werkstukken tot complete serviezen, naar Europa verscheept. Op bijna al het ex port-porselein zijn voorstel lingen te vinden van Chinese fi guren, bloemen, landschappen en dieren. Op bestelling werd echter ook porselein beschilderd met versieringen naar voorbeeld van Europese prenten of teke ningen met landschappen, his torische, bijbelse, mythologische onderwerpen, familiewapens en portretten. Dit wordt het 'chine de commande' genoemd, wat vanwege de bijzondere voorstel ling en de hoge produktiekosten meestal niet door een handels compagnie, maar door een par ticulier besteld werd. Deze export vond doorgang tij dens de regeringsperiode van keizer Kien Lung (1736-1795), maar vanaf het begin van de 19e eeuw zette de neergang in van de Chinese porseleincultuur. Een dieptepunt werd bereikt toen opstanden de vernieling van beroemde porseleinfa brieken tot gevolg hadden. Met het tonen van deze unieke collectie Chinees porselein uit particulier bezit, wordt een glo baal overzicht gegeven van de ontwikkelingen van het Chinese porselein. (Deze tekst is een bewerking van de tekst over Chinees porselein van het Infoblad van de Stedelijke Musea Zutphen) 4 dec. 1992 - 21 febr. 1993. Heiligen uit Zutphense bodem Bij archeologische opgravingen in de Zutphense binnenstad komen naast bewoningssporen ook veel materiële resten aan het licht, gebruiksvoorwerpen uit het dagelijkse leven van onze voorouders: aardewerk, glas, metalen voorwerpen, steen, leder en textiel enz. Zeker het bodemarchief van een rijke en bevolkte middeleeuwse stad als Zutphen levert bij opgravingen een breed spectrum aan ge bruiksvoorwerpen op. Dankzij deze materiële cultuur zijn we in staat het dagelijkse leven in de Middeleeuwen te reconstrueren. De immateriële gedachtenwe- reld van onze voorouders is ui teraard veel moeilijker grijpbaar maar ook hierover levert de ar cheologie soms gegevens op. In de Middeleeuwen bepaalde de religie (en daarmee samenhan gend de kerkelijke overheid) voor het grootste deel het ge- dachtengoed van de mens. Hei ligen speelden een belangrijke rol in het religieuze leven van de middeleeuwer. De heilige ver vulde als het ware de rol van be middelaar tussen het goddelijke en de aardse mens (heiligen waren immers ook ooit sterve lingen). Voor alle kerkge bouwen, beroepen (gilden), 68 De archeologische werkgroep

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1992 | | pagina 22