Verteller Behrens mocht gaarne een kort verhaal schrijven. Een aantal daarvan is afgedrukt in het Haarlems Dagblad. Zijn korte verhalen droegen het kenmerk van beknoptheid, weerspie gelden gevoel van betrekkelijk heid en waren niet gespeend van humor. Onder de titel 'Langs de straat' verscheen een aantal im pressies waaruit andermaal bleek dat Behrens een goed waarnemer was. Ogenschijnlijk nietszeggende gebeurtenissen kregen bij hem een reliëf waarvan het de moeite waard was kennis te nemen. Sommige verhalen doen denken aan het opstel dat de jonge Behrens op de HBS maakte. De titel was, zoals gebruikelijk, ge geven: 'Een fietstocht'. Het re sultaat was een onvoldoende en het oordeel van de leraar luidde: 'De stijl gaat nogal. Maar de in houd! Er is niets gebeurd op dien heelen fietstocht van jou!' Natuur lijk was er wel wat gebeurd, heel wat zelfs, maar het was aller minst sensationeel. Ook in zijn korte verhalen zocht Behrens het essentiële detail en minder het spectaculaire. Boekverzorger Behrens was pas midden dertig toen hij, gedwongen door de oorlog die het hem niet langer mogelijk maakte zijn artikelen in de NRC geplaatst te krijgen, het besluit nam zich om te scholen. Van jongsafaan was Behrens geïnteresseerd geweest in de ty pografie en het maken van boeken. Hij liet zich inschrijven bij Skolan for Bokhantverk te Stockholm en leerde daar het grafisch handwerk. Het duurde niet lang of hij kreeg een plaats bij Nordisk Rotogravyr> waarna hij dankzij directeur Johannes Lindberg in dienst kon treden bij Kooperativa Förbundets Bokförlag te Stockholm, een uit geverij die later zou fuseren met Rabén och Sjogren. Het dienstverband duurde tot 1960, waarna hij als free-lance boekverzorger verder ging. Nauwgezetheid, helderheid en overzichtelijkheid kenmerkten zijn werk. Met regelmaat kon men in Zweden zijn arbeid, tot in details doordacht, vanaf het schutblad tot aan de laatste pa gina van het register, bij de be kroonde boeken van het jaar vinden. Voor het Nationalmu- seum te Stockholm kreeg hij op dracht om het Jaarboek te ver zorgen, waarvan het eerste exemplaar telkenjare met Kerstmis op de tafel van de ko ning moest liggen. Illustrator Behrens maakte graag illustra ties bij zijn reisbrieven. Zijn te keningen waren als zijn hand schrift: duidelijk, precieus, artis tiek, illustratief. Enig gevoel voor commercie kon Behrens niet ontzegd worden. In 1928 verschenen in verschillende dag bladen advertenties van Adamas sigaretten. De advertenties waren geïllustreerd met een rij dansende revuegirls. In de wat preutsere regionale dagbladpers verscheen een 'aangeklede' versie; in de neutrale landelijke kranten een wat wulpsere uit voering. De tekeningen waren van de hand van Behrens, die daarmee een zakcentje trachtte bij te verdienen. Onder de naam Peter Pen ver scheen af en toe een tekening, een pseudoniem dat hij later ge bruikte om daarmee de 'Oranje gedichten' van Cor Bouchette tijdens de Tweede Wereldoorlog te signeren. Gedurende de oorlog en daarna heeft Behrens niet alleen een respectabel aantal boeken vorm gegeven, hij heeft ook menig boek geïllus treerd. Honderden tekeningen van zijn hand hebben de teksten begeleid van bekende Zweedse auteurs. 60

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1992 | | pagina 14