De kandelaars zijn gemaakt in de Empire-stijl, een stijl die zich tijdens de
regeringsperiode van Napoleon ontwikkelde uit de Lodewijk XVI-stijl. Karak
teristiek voor deze classicistische vormgeving zijn de strakke rechtlijnige vor
men die afgewisseld worden door ornamenten zoals leeuwen, adelaars en fabel
dieren. Na de opheffing van het Koninkrijk Holland en de inlijving bij het na
poleontische Keizerrijk wordt in Nederland vanaf 1 maart 1812 de Franse
waarborgwet van kracht. De gehalten van goud blijven ongewijzigd, maar die
van zilver worden veranderd. Ook de keurtekens worden vervangen door Fran
se. In Frankrijk worden verplichte merken gehanteerd: het meesterteken, het
gehaltemerk en het teken van de keurkamer. De jaarletter wordt niet gebruikt.
Deze wetten op de gehalten, keurtekens en het functioneren van de waarborg
en de verplichtingen van de werkmeesters en de kooplieden in goud- en zilver
werk blijft tot 26 december 1813 van kracht. Daarna worden bij besluit van ko
ning Willem I nieuwe bepalingen uitgevaardigd ter 'verzekering van het regt
van Waarborg over de gouden en zilveren merken', waarbij de Franse merken
worden vervangen door die van het Koninkrijk der Nederlanden. De zilveren
kandelaars staan opgesteld in de vitrine in het zilverkabinet. Door deze belang
rijke aanwinst is ook het negentiende-eeuwse zilver goed vertegenwoordigd in
het Stedelijk Museum.
2588 A. de Vries
Zutphen 1807-1814
Leeuw 2 835 d gehalte
1821
A. de Vries
Zutphen
nr. 3 1812
1811 tot 1 maart 1812 (of 1 juli 1812)
Nederlandse Kroon
20
rrn