In Zutphen worden bij het Stedelijk Museum twee pastelportretten van Thepass bewaard: een portret van M. J. van Löben Seis en één van M.Sw. Wilbrenninck. Bij een particulier in Driebergen bevinden zich pastelportretten van W.C. Wan- sleven en van Hendrina Timan (Thieman). Het geschilderde portret van Maarten Luther is goed geslaagd, vinden de leden van de kerkeraad. Het stelt een niet zo oude en niet zo nors kijkende Luther voor. Het blijft onduidelijk waarom de kerkeraad de rekening (vijfendertig gul den) niet volledig heeft willen betalen. Men heeft hem dertig gulden voor het werk gegeven, en al schrijft Thepass op de rekening dat er dus nog vijf gulden betaald moet worden, hij krijgt het niet. Men betaalt hem overigens wel keurig op tijd. Ook de lijstenmaker krijgt zijn geld, een mooi stukje vakwerk, dat tot op de dag van vandaag te zien is. Hiervoor heeft de kerkeraad twaalf gulden moeten betalen. Wie schilderij en lijst vergelijkt komt tot de slotsom dat de lijst dan toch wel aardig duur geweest moet zijn. In de loop der jaren is het schilderij verschillende keren behandeld met vernis. De kosten zijn vrijwel gelijk aan die welke aan Thepass betaald werden In Archief schrijft de Doesburgse archivaris J.W. van Petersen over het ge meentewapen van Hengelo. De burgemeester van die plaats heeft het ontwerp van het nieuwe gemeentewapen laten maken naar een ontwerp van Hermann Thepass. Die conclusie wordt althans getrokken uit het feit dat in de bijlagen bij de gemeenterekeningen over 1817 geld wordt betaald aan de Zutphense schil der. Het wapen van Gelders Hengelo stelt een jongetje voor, misschien wei-een en geltje, maar daar moeten we ons maar niet al te veel in verdiepen, zo wordt in hetzelfde artikel gezegd, want wie weet heeft de burgemeester simpel een kopie laten maken van het tuinbeeldje. Thepass en het archiefonderzoek Uit de hierboven in het kort weergegeven grote lijnen betreffende de geschiede nis van Thepass blijkt eens te meer dat wie archiefonderzoek doet nooit meteen moet zeggen dat hij 'klaar' is. In 1922 kon Gimberg niet verder. Wist hij niet wie Herman Thepass was? Kennelijk niet, al hing het schilderij toen al meer dan honderd jaar in de Lutherse kerk! Combinaties van diverse onderzoeken heb ben uiteindelijk bovengenoemd beeld opgeleverd van de Zutphense teken- meester, die zich aanvankelijk 'feinschilder' liet noemen. Wie het portret van Luther bekijkt, moet toegeven dat hij deze doorgaans zo robuust afgebeelde Hervormer fijntjes op het doek heeft neergezet! Mogelijk levert dit artikeltje meer informatie op. Maar dan val ik in herha ling, immers Gimberg heeft z'n lezers ook aangespoord om meer informatie aan te dragen. 84

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1984 | | pagina 6