gang zijn eigen doodvonnis. Want Huss werd hier gevangen gezet en berecht. Hoewel hij zich vurig verdedigde, werd hij ter dood veroordeeld. Op 6 juli 1415 eindigde het leven van deze hervormer op de brandstapel te Konstanz. De legende weet over dit levenseinde van Huss nog iets meer te vertellen. Iets dat verduidelijkt waarom ik Huss ten tonele heb gevoerd. De laatste woorden van deze Tsjech zouden geweest zijn: Nach mir wird kommen ein Schwan Den wird man nicht erbrahn. Een profetische uitspraak. Een "zwanezang" waarvan je kunt zeggen dat deze nog lang heeft nageklonken! Deze uitspraak vond ik in verschillende variaties terug. Zo zou Huss gezegd hebben: 'Jullie braden nu wel een gans, maar uit haar as zal een zwaan jullie in het gezicht vliegen". En een andere variant is dat Huss gezegd heeft dat over honderd jaar een zwaan zal komen die de waarheid (die men nü niet horen wil) met zo'n kracht zal verkondigen, dat je daarbij denken mag aan de kracht van een arend of een valk. Niemand zal die waarheid straks de mond kunnen snoeren. Waarom Huss het heeft over een gans wordt duidelijk wanneer we bedenken dat zijn naam "Huss" betekent "gans". Maarten Luther Luther, de zwaan. Bijna zou ik zeggen: de gedoodverfde zwaan! Nog tijdens zijn leven wordt hij vergeleken met de zwaan waarover Huss het een eeuw tevoren had. Vlak na de dood van Luther wordt een vlugschrift verspreid met daarop een gedicht en een afbeelding van de stervende Luther. In dit gedicht komt o.a. deze passage voor: Er ist der rechte David zwar Hat uns gesungen, lieblich klar, Gottes Wort an allen Endt. Im Geist von Johann Huss erkent, Dass er soil sein der weisze Schwan, Der lieblich soli singen fortan, Welchen der Pabst und sein Rott, Nicht bringen sollen in den Todt. Er bestaan penningen waarop het portret van Luther staat afgebeeld. Rond om dit portret staat het randschrift: Was einen Gans hat gedacht Hat dieser Schwan volbracht. 81

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphen (vanaf 1982) | 1983 | | pagina 11