P. BITTER
In nummer 4 van Oud-Zutphen heb ik een beschouwing gegeven over de
publicatie van de 's Gravenhof-opgraving van 1946. Daarin wees ik o.a. op
diverse onbeantwoorde vragen. Deze vragen werden voor mij aanleiding tot
het opnieuw bekijken van de originele tekeningen en het vondstmateriaal.1
De probleemstelling spitste zich hierbij toe op dateringsproblemen en her
interpretatie van de vlaktetekeningen.
De grondsporen
In 1946 werd onder leiding van J. G. N. Renaud een grote opgraving verricht
op het 's Gravenhof te Zutphen. Nadat in een smalle eerste oriëntatiesleuf
tufsteen-sporen waren aangetroffen besloot men tot een groot onderzoek.
Men groef acht werkputten (namelijk put I tot en met VI en sleuf 4 en
sleuf 5) en legde een tweede oriënteringssleuf aan vanaf de opgraving zuid
waarts naar de stadsmuur (afb. 1). In het kader van dit onderzoek groef men
ook op de Groenmarkt en werden er boringen verricht in de Lange Hof
straat. In de werkputten op het 's Gravenhof maakte men zes horizontale
vlakken op telkens diepere niveaus (vlak A tot en met F), waarin men de
grondsporen aantrof van middeleeuwse gebouwen.
In vlak D, op 1,30 m onder de straat (de straat was 9,45 m NAP), waren
de puinsporen van een groot tufstenen gebouw herkenbaar2; en in vlak F
(het onderste vlak), op 1,85 m onder de straat, vertoonden zich de grond
sporen van houten constructies. De andere vlakken bleken dit beeld niet
noemenswaard aan te vullen, uitgezonderd de onderste vlakken van sleuf 4
en 5, ten noorden van put I (afb. I).3
De sporen van vlak F in put I-III (afb. 1) werden door J. G. N. Renaud in
1950 verklaard als alle wellicht toebehorend aan één gebouw: een rechthoe
kige tweeschepige houten hal met langs de noordwand misschien een porti-
cus (zuilengalerij). Wat we zien aan grondsporen is een tweetal parallelle
wandgreppels, met in de greppels paalkuilen van de wandstijlen. Ze vormen
een rechthoek van 8 meter breed en 24 meter lang, oost-west gericht. De
wandstijlen staan met tussenruimten van IV2 meter paarsgewijs opgesteld:
vermoedelijk zijn de stijlen met balken verbonden geweest tot een gebint
constructie (afb. 3). Paalgaten die op de opgravingstekening tussen de beide
wanden zijn getekend, bevinden zich geen van alle in het midden - ik geloof
17
DE VONDSTEN VAN HET 'S GRAVENHOF
OPNIEUW BEKEKEN