COLUMN
VINTAGE ZUTPHEN
MATHIJS TEN BROEKE
Sinds een paar maanden pronkt Zutphen op zijn eigen 'Vintage Travel
Poster'. Een fenomeen dat tot voor kort alleen voor andere wereldsteden
weggelegd was. Maar van onze eigen stad is nu ook een poster
beschikbaar.
Net als New York met zijn Vrijheidsbeeld en Parijs met de Eiffeltoren,
is Zutphen met de Walburgiskerk en IJsselkade door een ontwerper op
een poster gezet in een hippe retro-look. En het lijkt populair te worden,
geliefd misschien zelfs. Op Instagram zie ik steeds reclames hiervan voorbij
komen, om me heen hoor ik mensen erover praten en vorige week zag ik
een exemplaar in het echt aan de muur hangen. Bij mijn ouders thuis. Leuk,
dacht ik in eerste instantie. Een hebbedingetje, mooi voor het interieur, laten
zien waar je vandaan komt, et cetera. Maar al snel kwam ik hiervan terug.
Want waarom lijkt nu vooral het Zutphense aangezicht in een 'vintage'
look zo populair, terwijl er zoveel andere mogelijkheden zijn om iets
echts Zutphens aan de muur te hangen? Er is zoveel tastbaar erfgoed
in onze middeleeuwse stad en van zowat iedere straathoek is wel een
indrukwekkende historische foto te vinden in het digitale Erfgoed-portaal,
die je bijvoorbeeld groot kan afdrukken. Mogelijkheden te over om iets
aan de muur op te hangen dat een gevoel van historie en sentiment over
je eigen woonplaats oproept. Maar toch pronkt er inmiddels in heel wat
Zutphense huiskamers dezelfde 'vintage' look van onze Walburgis achter
de IJsselkade.
MATHIJS TEN BROEKE IS
WETHOUDER CULTUUR
ERFGOED. HIJ IS GEBOREN EN
GETOGEN IN HET ZUTPHENSE
WATERKWARTIER EN STUDEERDE
JOURNALISTIEK AAN
HOGESCHOOL WINDESHEIM.
Uiteraard wil ik de ontwerper van deze prent niets tekort doen. Ik vind het
ook mooi dat het er is, maar... als alle Zutphenaren en Zutphenezen die
iets van hun eigen stad willen uitdragen ervoor kiezen deze Vintage Travel
Poster aan de muur op te hangen, dan doen we geen recht aan onze rijke
historie.
Waarschijnlijk duiden de historici van de toekomst deze ontwikkeling als de
IKEAficering of de Xenosficatie van het Zutphense erfgoed.
69